Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000136/0000

Tiltjuk, tűrjük vagy támogatjuk? Gépi fordítás a fordítóképzésben

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Dróth Júlia, Harazin Balázs, Heltai Pál, Kovács Tímea, Lesznyák Márta, Nagy Judit, Robin Edina, Seidl-Péch Olívia
Cím (EN)
Do We Ban, Tolerate or Support? Machine translation in translator training
Tudományterület
Bölcsészettudományok / Humanities (12968), Gépi fordítás / Machine translation (10091)
Sorozat
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000136/0034
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 35 [35]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000136/0034

OCR

AZ UTÓSZERKESZTÉS HÁTTERÉBEN ÁLLÓ KOMPETENCIAELEMEK a Szegedi Tudományegyetem néhány fordításkutatója, hogy létrehozza a Szegedi Fordítói és Utószerkesztői Kompetencia Kutatócsoportot, és átfogó vizsgálatot indít a fordítói- és utószerkesztői kompetencia vizsgálatára. A kutatás központi kérdései a következők: s Milyen szerepet játszanak a nyelvi kompetenciák (magyar és angol) a forditási, illetve utószerkesztési teljesítményben? s Milyen szerepet játszanak a fordításra vonatkozó nézetek és vélekedések a fordítási, illetve utószerkesztési teljesítményben? s Milyen szerepet játszik a szöveg tartalmához kapcsolódó szaktudás a fordítási, illetve utószerkesztési teljesítményben? s Milyen különbségek figyelhetők meg a tapasztalt és kezdő fordítók között a fordítási, illetve utószerkesztési teljesítményben? s Hogyan befolyásolja a szöveg típusa és tartalma a fenti összefüggéseket? s Hogyan látják a kutatásban résztvevők a konkrét fordítási és utószerkesztési feladatot? A KUTATÁS ESZKÖZEI ÉS MÓDSZEREI A fenti kutatási kérdések megválaszolására komplex mérési-értékelési eszközrendszert használtunk. A vizsgálat központi eleme a fordítási, illetve utószerkesztési feladat. Az adatfelvétel során a hallgatók körülbelül fele jogi szakszöveget, míg a másik fele egy kétnyelvűséggel kapcsolatos absztraktot fordított vagy utószerkesztett. A célnyelvi szövegeket MOM-alapú hibakategória-rendszerre támaszkodva három bíráló értékelte. Az értékelési szempontok a következők voltak: pontosság, gördülékenység, stílus és terminológia. Mivel az értékelők közötti egyezésértékek megfelelőek voltak, a vizsgálat további részeiben a három bíráló hibaszámainak átlagával végeztük az elemzéseket. A fordítások mellett a hallgatók számos tesztet és kérdőívet töltöttek ki. Így mértük angol (B) nyelvi olvasási és nyelvtani kompetenciájukat a Cambridge Proficiency teszt megfelelő résztesztjeivel, és szakterületi ismereteiket 10 itemes tudásszintmérő tesztekkel (kétnyelvűség, illetve szerzői jogi témában, attól függően, hogy melyik szöveget fordította a résztvevő). Emellett a hallgatók kitöltöttek egy fordításra vonatkozó meggyőződéseket vizsgáló kérdőívet és egy utókérdőívet is (a fordítók és az utószerkesztők részben eltérő utókérdőívet kaptak), amely az aktuális fordítás/utószerkesztés során szerzett tapasztalataikról gyűjtött információkat. Minden olyan adatfelvétel során, amelyre az egyetem épületében került sor, információkat gyűjtöttünk a munkafolyamatra vonatkozóan is a Translog, illetve az OBS Studio szoftverek segítségével. 933 e

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.14 MB
Permalinkből jpg
022_000136/0034.jpg
Permalinkből OCR
022_000136/0034.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde