OCR Output

NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK

reflektáltságát az előadás egyik kulcsjelenete demonstrálja. A másnapos feleségének
(aki hosszan ismétli, hogy , dohányboltban dolgozom, de most gyesen vagyok")
vajas kenyeret kenő férfi az aberrációban gyönyörködő Orvos előtt prezentálja dél¬
amerikai otthonának makettjét. S miközben precízen leírja azt a helyet, ahol a
hozzá legközelebb álló emberekkel él, apanelközösség folyamatosan kokózó tagjai
egy Google Maps program megelevenedő elemeiként illusztrálják az elmondotta¬
kat: jönnek, mennek, csúsznak, másznak a Kaszás Attila-terem falain lévő nyílá¬
sokon. Majd felmennek a színpadra, hogy annak falain, illetve hűtőjén keresztül
közlekedve a számukra és Marie számára is való világ (szappanoperák, főzőműsor,
lakásátalakító show, pornófilm, természetfilm) alakjaiként: Dumbledorként és
Gandalfként, de mindenekelőtt SenorEzreddobosCiaiaitóként teremtsenek olyan
pszeudo életteret, amelynek csak néhány viszonylag lassú, ezért viszonylag benső¬
séges pillanat kölcsönzi a valószerűség érzését. S ezek a mozzanatok értelemsze¬
rűen Woyzeck és Marie együttélésének azok a pillanatai, amikor a multimediális
káoszhoz szoktatott nézői tekintet egész egyszerűen megpihen két egymásra figye¬
lő színész olyan hétköznapi cselekvésein, mint a vaj kenyérre, majd egymásra ke¬
nése, a megcsalattatás testközeli megtapasztalása, illetve az ölelésként színre vitt
gyilkosság."

A színházi látvány és hangzóság , klasszikus" nézői ingerküszöbét kétségkívül
provokálja az egyedi Büchner-fragmentumokat újra és újra megismétlődő epi¬
zódokká definiáló montázstechnika. Ritmusa viszont nagyon is rokon az
Instagramon szörfölők képfelismerési és -váltási sebességével — leginkább ez
indokolja az előadásért rajongó fiatalok nagy számát. S ezzel a hihetetlenül ener¬
gikus és velejéig teátrális (vagyis csak annyiban , dél-amerikai", amennyiben a
sorozatfüggés állapotát megidéző) valóságképpel egyaránt, de nem egyformán
ellentétes Szabó Mátyás Péter nézőkkel körülvett hófehér páston és Hegymegi
Máté földből kiemelt életfa körül játszódó rendezése.

Az első esetben mozdítható és bejátszható fekete kockák között zajlik egy
„teboly dramatizälta lélek alogikus, vizionárius világát [színre vivő] elmejáték".""
Az absztrakt térszervezés státuszjátékok soraként fényképezi egymásra a drá¬

Az aktivitás azonban aszimmetrikus marad, a nézők csak tárgyai az interakciónak, sosem
valódi részesei. Felmehetnek a színpadra, ha engedélyezik számukra, de akkor is csak színé¬
szi instrukció alapján mozognak, ennyiben tehát gyerekszerepben maradnak: Woyzecket
dobálják meg borsóval, persze csak fegyelmezetten, amikor erre megkérik őket, vagy Arany
János iskolás osztályát játszatják el velük." Nagy Klára: Rocksztárok. A Sztalker Csoport
portréja, Színház, 52. évf., 2019/4, 19.

Vö. , A türelmetlenebbé vált nagyvárosi észlelés gyorsítást kíván, amit a színházban is megta¬
lálhatunk." Lehmann: Posztdramatikus színház, 68.

Vö. Balassa Péter: , Mint egy nyitott borotva...". Georg Büchner Woyzeck-töredékéről és a sze¬
gények antropológiájáról, in uő: A másik színház, Budapest, Magvető, 1989, 82.

e 158 e