Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000134/0000

Színházpedagógiai körkép

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Bethlenfalvy Ádám, Cziboly Ádám, Gemza Melinda, Golden Dániel, Kiss Gabriella, Szemessy Kinga, Végvári Viktória
Title (EN)
Educational Theatre Cyclorama
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000134/0153
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 154 [154]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000134/0153

OCR

NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK milyen - a játék során kritika tárgyává váló — normák és kormányzó mechanizmusok határozzák meg." Ezek az előadások három stratégiai szinten tervezik el a bevonódás módját. Az egyik a jelenlét kereteként funkcionáló struktúra: pl. legalább három percig kell álldogálnunk a Koszorú és Tavaszmező utca sarkánál. A másik a felkínált cselekvési lehetőség: pl. oda kell figyelnünk arra a Papp István Tamás hangja révén megtestesülő józsefvárosi pléhkrisztusra, akinek nehéz feldolgoznia, hogy a vízen járás és a holtak feltámasztása helyett ügyfélszolgálatos munkát kell végeznie, de az imákat mindig meghallgatja. A harmadik az egyéni döntések, akciók sora: pl. Mándy Ivánhoz hasonlóan bemegyek-e a szoborról elnevezett kocsmába, vagy csak állok, és észreveszem a szobor mellé ragasztott rágógumit." (Poszt)dramaturgiai jelentöseggel viszont azok a mozzanatok bírnak, amelyek azt garantálják, hogy a bevonódás ne , rendőrileg" irányított és uniformizált legyen, hanem strukturált, de kiszámíthatatlan kollaboráció, mely heterogén perspektívák konfrontációját eredményezheti. Ennek sajátos módja a dráma- és színházpedagógusok eszköztárát alkotó játékok esztétizálása, illetve a színházi diszpozitívumban színpadi jelenlétre jogot nem formáló emberek megpillantása. Az első esetre kiváló példa az első hazai immerzív színházi előadás, az Animal City, a másodikra pedig a , rendellenes színház" (disabled theatre) jelensége." A Daoud Dániel, Kliment János, Somló Dávid és Szabó Veronika által animált „interaktiv szerepjätek” dramaturgiáját például a Gavin Bolton-i A- és B-típusú dramatikus tevékenységek szervezik. Az Átváltozó Egyesület művészetpedagógiai módszertana alapján készült előadásban a Trafó félhomályba és szénaillatba burkolózó, szalmabálákkal, papírokkal, fahasábokkal, állatbőrökkel dzsungellé változtatott nagytermének liminalitása (Turner) teszi megtapasztalhatóvá az ember és az állat közötti határterületet. Egy poszthumán előfeltevések mentén zajló kollektívakutatásnak vagyunk a részesei," amit a párduc, gorilla, keselyű és oroszlán jelmezében és szerepében dolgozó performerek facilitálnak. Drämatanäri instrukciökat kapunk a „csoportos jätektevekenyseg” keretere nezve Szabö Veronikätöl, jätszö-reszvevökkent felépíthetjük a választott állat 48 Vö. Primavesi: Situationen, 265. A posztdramaturgia stratégiakénti elgondolásához és szintjeihez lásd Sandra Umathum: Theater ohne Zuspätgekommene. Überlegungen zum Verhältnis von Dramaturgie und Zerstreuung, in Umathum-Eck (Hg.): Postdramaturgien, 287-303. Mivel Kiss Gabriella, Kricsfalusi Beatrix &s Neudold Jülia kutatäsainak köszönhetöen a talän legismertebb jelenségnek, a civil- vagy állampolgári színház néven meghonosodott Bürgerbühnének már magyarul is van releváns szakirodalma, most szándékosan nem e területről hozunk példákat. David Roden: Humanizmus, transzhumanizmus és poszthumanizmus, ford. Keresztury Dóra, Helikon, 64. évf., 2018/4, 407. 4 © wu S e 152"

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.27 MB
Permalink zum JPG
022_000134/0153.jpg
Permalink zur OCR
022_000134/0153.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu