OCR Output

NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK

sokszor ellentmondásos, hiszen arról leválik. Ehhez a határozott oppozícióhoz
képest szerintünk a báb pedagógiája nem pusztán különféle tanulságos vagy
nehéz témák feldolgozását jelentheti a bábtárgy (illusztratív) használatán keresz¬
tül. A tárgyakkal, anyagokkal való játék sokkal inkább a világ és az én kapcsola¬
tát fedezteti fel: az élettelen (vagy annak tűnő) anyagi és tárgyi világhoz való
viszonyuk vizsgálatán keresztül saját emberségük számbavételének lehetőségét
kínálja a résztvevők számára. Az élet és halál, ember és nem-ember határaira
való rákérdezés a kibernetika, a robot-technológia és a mesterséges intelligencia
térhódításával párhuzamosan egyre égetőbbé válik."

A táncművészeti szaknyelvben az , alkalmazott koreográfia" kifejezés megté¬
veszthető lehet, az ugyanis a táncra nem mint autonóm műfajra, hanem egy
(például színházi vagy opera-) előadás alárendelt, hatáskeltő részelemére utal.
Magyarországon az ún. táncszínházi nevelés a módszertanilag leginkább letisz¬
tult alkalmazott színházi táncos forma, ugyanakkor osztozunk Rényi András
azon meglátásán, mely szerint

a , kortárs tánc" [expliciten kitett pedagógiai vagy aktivista cél nélkül, általánosságban
is] más művészetek eljárásaival tetszőlegesen kombinálható , alkalmazott művészet",
[ami olyan] emberi-társadalmi eseményt kínál, [ahol] kortárs életvilágunk, húsbavá¬
gó társadalmi-emberi valónk stb. aktuális kérdései kerülnek terítékre. [...] (Ezért is]

— a szó legszélesebb értelmében - inkább politikai, mint esztétikai kategória, "

ami formanyelvét tekintve rendszeresen épít a részvételi dramaturgiára és ezál¬
tal az emberi, sőt nem emberi testek (például installációk) kodifikált táncmoz¬
dulatként nem értelmezhető mozgásalkotására.

Szomatikus aktivizmus

Annak a képességnek a különböző testtudati és táncterápiás technikákon (pél¬
dául Body Mind Centering, Feldenkrais, Alexander, Autentikus Mozgás) keresz¬
tüli átadásáról van szó, amelynek birtokában az egyén fel tudja mérni, miként
hatnak rá a különböző (elnyomó) társadalmi rendszerek, valamint hogyan tud¬
ja ezektől dekolonizálni a testét. A saját testünk feletti autoritás visszanyerésében

17 Dassia N. Posner: A puppet moment, in Dassia N. Posner — Claudia Orenstein - John Bell (eds.):
The Routledge Companion to Puppetry and Material Performance, London, Taylor and Francis
Ltd., 2015, 2-4.

18 Renyi Andräs: Välasz egy körkerdesre. http://www.renyiandras.hu/index.php/kortars-dolgok/
kortars-tancok/a-qkortars-tancq-alkalmazott-mveszet (Letöltes: 2021. jülius 10.)

e 122 "