SZEMESSY KINGA — VÉGVÁRI VIKTÓRIA: PERFORMANSZ ALAPÚ TÁNCOS/BÁBOS RÉSZVÉTELI...
9.
Játékaink nem próbálhatók el, és nem is rekonstruálhatók egy az egyben. Leírásuk
csak eseti lehet, előírásként pedig csak hiányosan közölhetjük őket annak érdeké¬
ben, hogy azokat félig vagy félre lehessen érteni — hogy maradjon hely a feldolgozó
megütközesenek, erzetmunkajänak. „Kilencparancsolatunk” is emiatt szandékoltan
ködös és csonka.
MEGJEGYZÉSEK A FENTI TÉZISEKHEZ
Alkalmazott művészet
Az applied theatre , nyílt politikai, pedagógiai vagy terápiás céllal rendelkező"
színházi események gyűjtőfogalma." A bábművészet alkalmazásának (művészi
felhasználásának) komoly történeti hagyománya van, melytől időnként nehezen
is szabadul. Közhely, hogy a báb gyerekműfaj, és elsősorban eleve pedagógiai
célokat szolgál — első színházi élményként művészetpedagógiai értelemben, de
hatásán keresztül inkább az erkölcsi nevelés eszközeként." A kifejezetten peda¬
gógiai céllal létrejött bábjáték, mely elsősorban oktatási intézményekben, óvodai
és iskolai közösségek számára, pedagógus-alkotók által jön létre, a pedagógiai
bábjáték nevet viseli," és ennek és az ún. művészi bábjátékhoz való viszonya
4 Kricsfalusi Beatrix: Aktivitás-részvétel-interpasszivitás, avagy van-e nézője az alkalmazott
színháznak?, in Görcsi Péter — P. Müller Péter — Pandur Petra — Rosner Krisztina (szerk.): A
színpadon túl. Az alkalmazott színház és környéke, Pécs, Kronosz, 2016, 17.
Szilágyi Dezső: A bábjáték pedagógiája: az 1961-ben megrendezett római pedagógiai konferen¬
cián elhangzott előadás szövege, Budapest, é. n., Országos Széchenyi Könyvtár, SZT Fond, 28.
A pedagógiai bábjáték a pedagógus és a gyermek folyton megújuló, olyan egymásra ható tevé¬
kenysége, amelyben a gyermek az elsődleges. Más, mint a céljellegű, a reprodukcióra irányuló
bábjáték, amely a művészi bábjátékot tekinti modelljének. [...] A korszerű pedagógiai bábjáték
nem célja, hanem eszköze a nevelésnek. A bábjáték segítségével lehet a tudatosan végiggondolt
nevelési feladatokat legsokoldalúbban és a leghatásosabban megoldani." Dr. Juharosné Molnár
Piroska: Pedagógiai bábjáték. A pedagógiai bábjáték értelmezése és sajátosságai, in Dr. Horváth¬
né Fülep Éva (szerk.): Báb Játék Bábjáték. Szöveggyűjtemény a korszerű pedagógiai bábjáték és
a művészi bábjáték köréből, Debrecen, Didakt, 2003, 54. , Másik jellemzője a mai bábjátéknak:
a modern társadalmak életében mint kommunikációs eszköz újabb szerepet is kapott. Bevonult
a film és televízió területére, a kereskedelmi reklámba, a szórakoztatóiparba, és — ez talán a
legfontosabb - a gyakorlati pedagógiába. A család és az óvoda bábjátéka (a kisgyermekkor szo¬
kástanítása), éppúgy mint az iskolai bábjáték (tantárgyoktatás, politechnikai képzés, öntevékeny
művészkedés) egyaránt új jelenség. A legutóbbi évtizedek felfedezése pedig: az orvosok és pszi¬
chológusok diagnosztizálásra és terápiára használt bábjátéka, amely sérült gyermeknél is, fel¬
nőttnél is hatásosan alkalmazható. Kialakult tehát a művészi, színházi bábjáték mellett az al¬
kalmazott bábjáték válfaja is." (Kiemelés tőlem — V. V.) Szilágyi Dezső: A bábjáték műfaji
sajátosságai, in Tarbay Ede (szerk.): Bábesztétikai szöveggyűjtemény, Budapest, Népművelési
Propaganda Iroda, 1978, 22.