PERFORMANSZ ALAPÚ TÁNCOS/BÁBOS RÉSZVÉTELI
JÁTÉKOK!
SZEMESSY KINGA — VÉGVÁRI VIKTÓRIA
.Performansz alapú táncos/bábos részvételi játékok" — így nevezzük azokat a
projektproduktumokat;,? amelyek koordinátáit egyfelől a (tánc- és mozgás- / báb¬
és figurális) színház, másfelől a konstruktív (tänc)pedagögia tengelyen lehetne
kijelölni.? 2021-ben kilenc határozott tézisben próbáltuk meg összegezni annak
a bennünk akkor és azóta is csak formálódó munkamódszernek az alapvetéseit,
amely talán igazolni tudja az élő emberi test és az élettelen anyag megmozdít¬
hatóságával dolgozó munkaformák esztétikai és pedagógiai hatékonyságát. Majd
olyan lábjegyzetként is olvasható megjegyzések következnek, amelyekben önma¬
gunkkal is vitatkozva, önmagunkat is kiegészítve, önmagunkat kommentáljuk.
De mielőtt erre sor kerülne, külön-külön is kontextusba helyezzük a közös
„Kilencparancsolatunkat”.
KONTEXTUS
Täncos reszvetel (Szemessy Kinga)
A 2018-2019-ben megrendezett, negyreszes Tanc Szinhaz Neveles konferencia¬
sorozat egyik kitűzött célja az volt, hogy , lehetőséget teremtsen a táncszakma
részére a színház és a pedagógia metszéspontjában található színházi nevelés /
színházpedagógia gyűjtőfogalmak alá rendezett különböző tevékenységformák
széleskörű megismerésére, és a formanyelv adta lehetőségek ötvözésével a tánc¬
! A tanulmány a szerzők azonos című, a Iheatron folyóirat 2021/1. számában megjelent írásának
átdolgozott változata.
Az egyéni, illetve más alkotókkal létrehozott munkáinkat, valamint közös gondolkodásunkat
elsősorban a következő két társoktatott kurzus és a rájuk való felkészülésünk alapozta meg: Én
és a figura — A báb- és táncművészet materialitása kurzus (Budapest, Színház- és Filmművésze¬
ti Egyetem, 2018/2019, I. félév), Performansz alapú részvételi játékok kurzus (Budapest, Színház¬
és Filmművészeti Egyetem, 2019/2020, II. félév).
A Cziboly Ádám szerkesztette Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyvben (Budapest,
InSite Drama, 2017) pl. csak az alábbi, mechanikusan ismétlődő szövegegység képviseli ezt a
területet: ,báb- és figurális színház, tánc- és mozgásszínház, zenés színház, cirkusz, performansz
stb." (157. és 159. oldal), továbbá a , jövőben definiálandó fogalmak" között sem találjuk e terület
helyét és nevét (166. oldal).