Interakció és részvételiség
Eddig elsősorban a TIE színházi formáinak, alapanyagainak és témaválasztásának
alakulását elemeztem, ám épp ilyen fontos az ezekkel szerves egységet képező
,nyitásokat" vizsgálni." Golden Dániel szerint a TIE-ban , az eljárások mégoly
radikális megújításai is mindig a pedagógiai alapokhoz ragaszkodva történnek,
vagyis ezek csak a műfajon belül értelmezendőek, tehát színházelméleti szem¬
pontból nem hoznak létre új műfajt". Annak ellenére, hogy a TIE műfaján belül
értelmezendők az újítások, Golden szerint ezek időnként radikális változtatások.
De nézzük meg, miként látta Hajós Zsuzsa a fent említett pedagógiai alapot a TIE
kialakulásakor, amikor ő még távolabbról figyelte a műfajt!
A rendszerváltás környékén én a legnagyobb revelációnak azt tartottam ebben a
műfajban, hogy az iskolarendszerhez képest itt fiatal felnőttek úgy beszélnek, és úgy
tekintenek gyerekekre mint partnerre, és valóban az ő gondolataik, meglátásaik vagy
tapasztalataik alapján jön létre valami értékes produktum. Ez akkoriban elhűlt gye¬
rekeket eredményezett, akik nem hitték, hogy felnőtteknek ennyi mindent tudnak
adni, hogy közösen olyasmit tudnak létrehozni, ami színházilag és tartalmilag is
A néző-résztvevőknek kínált interakciók terén a műfajon belüli fordulópontok
leginkább bizonyos színházi elemek részvételi formává alakításával függenek
össze. Az egyik meghatározó elem a fiktív szerep használata az interakcióban.
Balla Richárd szerint a RÉV munkájára nagy hatással volt az általuk , kávás nyi¬
tásnak" nevezett forma, ami lényegében egy olyan interakció, amit a színész a
szerepében maradva folytat a közönséggel. Balla így számol be az első találko¬
zásáról evvel a formával:? , A Peer Gyntben Kardos Jani így nyitott egy interak¬
ciónál, a szerepében maradva. Az rám olyan erővel hatott, hogy akkor azt
mondtam, hogy hát basszus, ez ilyen egyszerű, és közben meg nem egyszerű, de
hogy milyen szép. Próbáljuk már meg, hogy ezt mi is meg tudjuk-e valósítani..."
»A színházi nevelési / színházpedagógiai programok jellemzően (akár több ízben megnyitott)
jelenetsorokból és az ebbe sajátos esztétika alapján illeszkedő, interaktív munkaformák révén
megvalósuló feldolgozó részekből állnak. A feldolgozó rész kezdetét, ahol a programvezető
szakemberek szerepben vagy szerepen kívül megszólítják vagy más módon részvételre biztatják
a résztvevőket, nyitásnak nevezzük. A nyitás tehát az interaktív szakasz első pillanata." Takács
et al.: Színházi nevelési, 162.
Golden: Színház és nevelés, 90.
Henrik Ibsen: Peer Gynt, rend. Polgár Csaba, Káva Kulturális Műhely, 2017. https://kavaszinhaz.
hu/peer-gynt/ (Letöltés: 2024. február 6.)