OCR Output

PILLANATOK ÉS KÉPEK

szempontjából. Rendkívül sokszínű mechanizmusok rajzolódtak ki az interjúk¬
ból, és egyértelművé vált, mennyire gazdagítják a szervezetek, országok és szak¬
területek közötti határátlépések azt, ahogy TIE alkotók anyagokat és témákat
választanak és azokat feldolgozzák.

A Kerekasztal első két előadása például népmesére épült, a Fehérlófia című
magyar meséből és a Máeldun című kelta mondából indult ki Kaposi László.
Véleménye szerint a történet feldolgozásánál ,,a szokásos és mindenkori kérdés
az volt, hogy egy anyag mit jelent nekünk, és abból mit és hogyan lehet odavin¬
ni másokhoz, hogy nekik is fontossá váljon". A témaválasztás a pszichológiai
szakirodalomra támaszkodva a korosztályi érintettség mentén történt, így fóku¬
szált a Sárkányok ellen színházi elédadasa és dramamunkäja is a cserbenhagyäs
témájára," míg a Mdelduné a felnévés kérdéskGrére.”*

Madak Zsuzsanna, a Csokonai Ifjusagi Program munkatársa szerzőként,
rendezőként és játszóként is dolgozik TIE előadásokban. Gyakran készíti el
klasszikus drcrámák színházi nevelési adaptációit, és itt a fő kihívásnak azt érezte,
hogy érvényes választ adjon a kérdésre: miért érdekes még egyáltalán elővenni
olyan klasszikusokat, mint a Rómeó és Júlia vagy az Antigoné. Madák klasszikus¬
olvasata radikális dramaturgiai változtatásokban jelenik meg, amelyek inkább
tekinthetők átiratnak, mint adaptációnak. A Shakespeare-mű esetében például
egy, a szövegkönyvben is meghatározott központi kérdés köré épült új narratív
keret: Verona főterén a pellengérre állított Baltazár, Dada és Lőrinc barát egy¬
mással vitatkozva, a felelősség kérdését körüljárva meséli újra a történetet. A
tragédiából csak olyan jeleneteket elevenítenek fel a szereplők, amelyekről tud¬
hatnak, és mindezt azért teszik, hogy meggyőzzék ártatlanságukról közönségü¬
ket, akiket , Verona érdeklődő fiataljaiként" szólítanak meg. A Verona 1301 olyan
átirat, ? amely figyelembe veszi a TIE műfajához kapcsolódó kötöttségeket és
lehetőségeket is, és ebben fontos szerepet játszik a központi kérdés köré struk¬
turált dramaturgia. A korábban a Hevesi Sándor Színházban dolgozó Madák
Zsuzsanna TIE-s munkáinak ez a sajátosága az InSite Drama szakembereivel
való együttműködés hatásának tudható be. , Elkezdtem sokkal tudatosabban
készíteni a szövegkönyveket. Megvolt a fókusz, és akkor ahhoz képest dolgoztam,
ami segített abban, hogy ne maradjanak benne koszok?" - tekint vissza Madák.

2? Sárkányok ellen (Fehérlófia és társai), rend. Kaposi Lászó, Kerekasztal Színházi Nevelési Központ,
1992. A programról készült filmet lásd: https://youtu.be/EhIJxPut24k?si-30f4mN WTLKUrPUfh
(Letöltés: 2024. február 6.)

28 Máeldun csodálatos utazása, rend. Kaposi László, Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, 1993.

2 Madák Zsuzsanna: Verona 1301, rend. Madák Zsuzsanna, Csokonai Nemzeti Színház, 2015.
http://csokonaiszinhaz.hu/ifjusagi-program/osztalytermi-szinhazi-nevelesi-eloadasok/
verona-1301/ (Letöltés: 2024. február 6.)

+ 100 +