A színház feladata, hogy reflektáljon arra a világra, amelyben élünk, hogy
olyan kérdéseket tegyen fel, amelyek érvényes módon szólítják meg a város la¬
kóit.? Amennyiben egy színház kritikus apparátusként tud működni, megterem¬
ti a lehetőségét annak, hogy valós társadalmi felelősségvállalást, valós társadal¬
mi hatást váltson ki abban a közegben, ahol létezik. Ám Kricsfalusi Beatrix
szerint ,a színház kritikai potenciálja a környezetvédelem tekintetében sem
működik másként, mint minden más politikai kérdésben, léppen ezért valameny¬
nyi] előadás (elő)készítését is érdemes annak reflexiójával kezdeni, hogy a mun¬
kafolyamat közben vajon érvényesülnek-e alapvető ökológiai megfontolások".
Mint már jeleztem, a színházban megvalósuló társadalmi felelősségvállalás
egyik hatékony formája lehet az alkalmazott színház funkcionális önmeghatá¬
rozásának és a részvételi színházi formáknak az integrációja. Ahogy a híres
genti manifesztum is jelzi," az előbbi radikális, rendszerszintű változást igényel,
a színházi nevelés és a művészetközvetítés gyakorlatának beemelése a kőszín¬
házi repertoárba viszont nem megoldhatatlan. Minden azon múlik, hogy (ismét
csak Kricsfalusi Beatrixot idézve) a kőszínház saját struktúrájának megújítá¬
sára akarja-e használni." Jelenleg hazánkban ezek a színházi formák leggyak¬
rabban annak ellenére független színházi közegben találhatók meg, hogy ezek
a tevékenységek kis költségvetésből létrehozhatók, fenntarthatóan működtet¬
hetők, és valós társadalmi hatást generálnak a PSR-ben meghatározott terüle¬
teken. Az alábbiakban a vidéki, közintézményként működő kő- és bábszínházak
színházi nevelési tevékenységén — kiemelten a debreceni Csokonai Színház
ifjúsági programján — keresztül mutatom be a közszféra társadalmi felelősség¬
vállalásának ezt a lehetőségét.
39 Vö. pl. Neudold Júlia: A kőszínház mint közösségi tér. Művészetközvetítés és kapcsolódás a vá¬
roshoz, doktori értekezés, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2019. https://archiv.
szfe.hu/doktori-dolgozat/neudold-julia-marta-dla/ (Letöltés: 2024. február 2.)
10 Kricsfalusi: Fenntartható színház, 8.
4. V6. Milo Rau et al.: A jövő városi színháza, ford. Kricsfalusi Beatrix, Színház, 51. évf., 2018/11,
40-41.
12 Kricsfalusi Beatrix: Civil a pályán. Részvétel, színház és nevelés strukturális beágyazottságáról,
in Valóságszimuláció gyerekekkel és fiatalokkal. A Fórum "19 színházi nevelési találkozón elhang¬
zott előadások és workshopok kibővített jegyzéke, Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2019. https://
kavaszinhaz.hu/wp-content/uploads/2021/01/forum19 kiadvany.pdf (Letöltés: 2023. november
15.)