OCR Output

PILLANATOK ÉS KÉPEK

lőség, a nemek közti egyenlőség, a felzárkóztatás, az inkluzivitás, az átláthatóság,
az akadálymentesítés, a prevenció, az egészségfejlesztés, önkéntes szociális-kul¬
turális szolgáltatások stb.

Számos közintézmény alaptevékenységének eleve része a társadalmi felelős¬
ségvállalás, hiszen valamilyen szolgáltatást nyújt az érintetteknek, a közönségé¬
nek, és mindezeket átláthatóan és elszámoltathatóan végzi. A fentebb felsorolt
területek közül jónéhány pedig már a jogszabályokban is megjelenik." A köz¬
szféra társadalmi felelősségvállalás területén betöltött szerepe azért is lehet
fontos és előremutató, mert ösztönözheti a versenyszféra szereplőit és a jogalko¬
tókat, továbbá jó példával járhat elöl az alapelvek gyakorlati megvalósításában.
Mindezek mellett pedig elkerülhetetlen, hogy piaci helyzettől függetlenül szem¬
benézzenek korunk kihívásaival (a klímaváltozás által okozott problémákkal, a
fosszilis energiahordozók kiapadásával, a társadalmi egyenlőtlenségek növeke¬
désével stb.), és aktívan reagáljanak is rá. Hiszen olyan ökoszisztéma részei,
amelynek megtervezésekor számolni kell az általa elfoglalt, közvetlen környe¬
zettel; a szervezet által foglalkoztatottakkal (dolgozók, partnerek, beszállítók,
közönség, művészek, önkéntesek stb.); a régióval, ahol a szervezet található; a
jogszabályi környezettel." S ugyanezek a normák kerülnek előtérbe a tanulmá¬
nyom fókuszában lévő kőszínházak vizsgálatakor is, hiszen a környezetre gya¬
korolt hatásuk - legyen az pozitív vagy negatív — ugyanannyira meghatározó,
mint más szervezeteké.

A fenntarthatósággal és a környezetvédelemmel kapcsolatos kérdések hosszú
időn keresztül nem jelentek meg a színházi működésben, pedig a színházi tevé¬
kenység karbonlábnyomának csökkentése komoly kihívás, mellyel a színházi
alkotók sem szeretnek szembesülni. Bár Khell Zsolt szerint a színházban nem
lehet az anyagtakarékosság a legfőbb művészeti cél,? a kőszínházak alapstruk¬
túrája mégis az újratermelés. Fenntartható színház című tanulmányában
Kricsfalusi Beatrix pontosan jelzi „a klasszikus drámakánon állandó újrahasz¬
nositäsänak” következmenyeit.”! Idöröl idöre ugyanazokat a drämäkat viszik mäs
és más formában színre, melyek előállításához hatalmas mennyiségű energiára,
alapanyagra, anyagi és humánerőforrásra, épületekre van szükség, s ezek társa¬
dalmi hatása, anyagi megtérülése nincs arányban a befektetett energiával és a

18 Lásd pl. 2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról.

https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid-a0300125.TV (Letöltés: 2023. december 15.)

Claire Chaduc: Guide sur la mise en oeuvre de la RSO dans le spectace vivant, Dijon, Alterculture,
2021.

Mácsai Pál válasza in Jó kérdés — A fenntartható látvány, 2022. február 14. https://www.youtube.
com/watch?v-VgMcPu4K214 (Letöltés: 2023. december 5.)

21 Kricsfalusi Beatrix: Fenntartható színház, Színház, 54. évf., 2021/6, 2—8.

ei

9

20

+ 76 +