OCR Output

TÉNYEK ÉS KÖVETKEZTETÉSEK

A 2023-as kutatás adataiból a választott témák tekintetében az ,emberi kapcso¬
latok" emelkedik ki 4096-kal ,? mellette 1096-ot elérők még az , egyén és társada¬
lom”; az „identitäskereses, identitäsvälsag”; a „hatalom, manipuläciö”; a „diszk¬
riminäciö” es a „kepzelet és valésäg”. Itt szintén lehet olyan érzésünk, hogy a
kategória trivialitása állhat népszerűségének hátterében, ugyanakkor a másik
oldalon pedig az vethet fel kérdéseket, hogy milyen értelemben beszélhetünk a
felsorolásban megjelenő rendkívül összetett, sok tekintetben akár megosztó
társadalmi kérdések valóban érdemi feldolgozásáról a színházi nevelési események
speciálisan szűkített keretei között. Mivel a színházi nevelési események jellem¬
zően történetalapú formákat kínálnak, egyáltalán nem magától értetődő az
absztrakt fogalmi ismeretek, illetve az ezek megértéséhez szükséges tudományos
háttér beillesztése a tanulási folyamatba.

Talán az ezzel kapcsolatos hiányérzetek csökkentését is szolgálta az a kezde¬
ményezés, amely a színházi nevelési eseményeket a formális oktatás tantárgyi
tartalmaihoz próbálja meg lehorgonyozni. A 2023-as kutatás azonban azt mu¬
tatja," hogy a gyakorlatban ez nem megy könnyen: 2013-ban 5696, 2023-ban 4296
nem tudott és/vagy nem kívánt erre a kérdésre választ adni. Az értelmezhető
számú megjelölést kapott tantárgyak között nem meglepő módon a magyar nyelv
és irodalom áll az első helyen, amit az erkölcstan/etika, a dráma és színház,
valamint a történelem követ. Ahhoz azonban, hogy az iskolai tudás formalizált
rendszerébe jól beilleszthető tanulási tartalmak közvetlen hasznosulásáról be¬
szélhessünk, valójában legalább a kerettantervekben szereplő témakörök szint¬
jére bekötött megfeleltetésekre volna szükség. A formális oktatás felől közelítve
így ezek a tevékenységek az iskolán kívüli nevelés eseteiként válhatnának értel¬
mezhetővé,? amelyek során a pedagógiai munka általános vagy tantárgyi célja¬
inak az osztálytermi kereteken kívüli megvalósítása történik a helyi tantervhez
és a tanári tanmenethez illeszkedő módon, mert igazából csak ez szavatolhatná,
hogy a színházi nevelés által nyújtott tanulási tartalmak valóban hatékonyan
épüljenek be az átfogó tanulási folyamatokba. Ennek híján a színházi nevelési
ajánlatok az alkotók minden jószándéka és ellenkező irányú törekvése ellenére
a gyakorlatban az iskola világában leginkább a , színházlátogatás mint közösség¬
építő szabadidős tevékenység" címszó alatt jelennek meg a diákok, a szülők és a
pedagógusok értelmezésében egyaránt.

63 Lásd Cziboly Ádám e kötetben olvasható tanulmányának 5. táblázatát a 36. oldalon: A programok
témája az alkotók önmeghatározása szerint, 2023.

64 Lásd Cziboly Ádám e kötetben olvasható tanulmányának 7. táblázatát a 38. oldalon: A programok
tantervi kapcsolódásai az alkotók önmeghatározása szerint, 2013 és 2023.

5 Vö. Nahalka István: Túl a falakon. Az iskolán kívüli nevelés módszerei, Budapest, Gondolat
Kiadói Kör — ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, 2003.

+ 60 +