GOLDEN DÁNIEL: MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK A SZÍNHÁZI NEVELÉSBEN
esetre az biztos, hogy amíg az utóbbiak választása egyértelmű módszertani
irányokat és követendő hagyományokat jelöl ki, addig az előbbi biztosan nem
válthatja ki az ezen belüli pontosabb célmeghatározást, a konkrét fókusz meg¬
találását.
A fenti felsorolásban nem jelent meg lehetőségként a , személyiségfejlesztő",
jóllehet a mindennapokban talán ez az a hívószó, ami a területtel összefüggésben
leggyakrabban előkerül. A kifejezés könnyelmű használatának elkerülésére irá¬
nyuló szándék mindenképpen indokolt, mivel a jellemzően egy alkalmas vagy
néhány alkalmas projektszerű találkozások esetében ez nem lehet értelmes
célkitűzés. Az ilyen jellegű elvárások kizárólag a hosszabb időtávon (pl. egy
teljes évadon keresztül), rendszeres találkozásokkal (pl. heti egy vagy két alka¬
lommal), biztonságos környezetben (pl. állandó csoportösszetételben) zajló fo¬
lyamatok esetében fogalmazhatók meg jogosan a résztvevők és a csoportvezető
felől egyaránt. Utóbbi részéről ez természetesen sokkal mélyebb személyes el¬
köteleződést, valamint széleskörű szakmai tájékozottságot kíván a személyiség
fogalmára és működésére vonatkozó elméletekben (ideértve azokat, amelyek
magát a személyiségfejlesztés koncepcióját is megkérdőjelezik)."
Az említett körülmények alapvetően befolyásolhatják már azt is, hogy való¬
jában milyen tanulási eredmények elérését érdemes kitűznünk, hiszen egyetlen
alkalom alatt egészen más típusú változásokat lehet elérni, mint egy egész éves
folyamat során. Ráadásul a színházi nevelési események kapcsán mindenképpen
tudatosítanunk kell a nem formális tanulási helyzetekre fokozottan érvényes
alábbi didaktikai összefüggéseket:
A tervezettség egyrészt az oktatási tevékenység tudatosságát hangsúlyozza, másrészt
viszont leszűkíti a tanulási eredmények körét, kiemelve belőlük azokat, amelyeket a
pedagógus a célok meghatározásánál előre megtervezett. Ez a szűkítés arra az elté¬
résre hívja fel a figyelmünket, amely a kitűzött célok és a valós eredmények között áll
fenn. Akármilyen alapos információszerzés és -feldolgozás előzi meg a célok kiválasz¬
tását, akármennyire törekszik a pedagógus, hogy a céloknak megfelelően tervezze
meg az oktatás stratégiáját, a megvalósítás folyamatában az előre nem látható szub¬
jektív elemek és váratlan objektív körülmények hatása erősen befolyásolja a folyamat
61 Vö. pl. Mérei Ferenc — V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan, Budapest, Gondolat, 1993; Stöckert
Károlyné: Személyiség-lélektan nevelőknek, Budapest, Eötvös, 1999; Vajda Zsuzsanna — Kósa
Éva: Neveléslélektan, Budapest, Osiris, 2005.
%2 Falus-Szücs (szerk.): A didaktika kezikönyve, 373.