OCR Output

GOLDEN DÁNIEL: MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK A SZÍNHÁZI NEVELÉSBEN

A korosztályi probléma

A 2013-as kutatás nyomán felvetődő kérdések közül a legizgalmasabbak egyike
az volt, aminek az adatok elemzésében önálló fejezetet is szenteltek a szerzők:
„Miert van keves szinhäzi nevelesi program övodäsoknak, és sok közepiskolä¬
soknak?"?? A célcsoportok tekintetében a kutatás a formális oktatási rendszertől
kölcsönzött kategóriákkal különítette el az óvodai, alsó tagozatos, felső tagoza¬
tos, középiskolai korosztályokat. (Az elmúlt évtizedek fejleményeire gondolva itt
hiányolhatjuk az életkori skála meghosszabbítását mindkét irányba, hiszen nem
elhanyagolható számban születtek releváns programok a háromévesnél fiatalab¬
bak, illetve a (fiatal) felnőttek vagy az időskorúak számára is. Nem véletlen, hogy
a korszerűség jegyében a múzeumpedagógia például már él a núzeumandragó¬
gia fogalmával is."")

2013-ban a tíz év alattiak részesedése együttesen 2796 volt, miközben a prog¬
ramok 5496-ánál a középiskolás vagy idősebb megjelölés szerepelt." A 2023-as
felmérés adatai lényegében ugyanilyen képet adtak," így aztán Cziboly Ádám
nem lát rá okot, hogy módosítson a magyarázaton, amit tíz évvel korábban adott
erre a jelenségre:

Az óvodás, kisiskolás, kiskamasz korosztály számára vélhetően nagyobb kihívás
programot készíteni, mivel ez a korosztályok évfolyami sajátosságainak pontosabb
ismeretét, vagyis fejlődéslélektani háttértudást is igényel. Ezzel szemben a középis¬
kolások már közelebb vannak a felnőttkorhoz, és bizonyosan több alkotó véli úgy,
hogy akár felnőtteknek készült előadások is képezhetik a nekik szánt programok

alapját."

Ez a változatlannak tűnő körülmény azonban komoly aggodalmakra adhat okot,
amennyiben komolyan vesszük a mögötte felsejlő módszertani anomáliákat.
Önmagában sem mondható szerencsésnek, ha a színházi nevelésben működő
szakemberek kevesebb figyelmet szentelnek a fiatalabb korosztályoknak, miköz¬
ben a megvalósítandó pedagógiai célok jó részére a korai életszakaszokban
legalább annyira vagy még inkább szükség volna. De a korábban elmondottak

u

3

Cziboly-Bethlenfalvy: Szinhazi nevelesi programok, 279-280.

Torgyik: Tanulas a muzeumpedagögia módszereivel, 8.

Cziboly-Bethlenfalvy: Szinhazi nevelesi programok, 277.

Lásd Cziboly Ádám e kötetben olvasható tanulmányának 2. ábráját a 32. oldalon: A legalacsonyabb
évfolyam, amelynek a színházi nevelési / színházpedagógiai programok ajánlhatóak az alkotók
szerint, 2023.

57 Uo. 32—33.

54

u

5

u

6

«57 «