GOLDEN DÁNIEL: MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK A SZÍNHÁZI NEVELÉSBEN
kapcsolattartás készségeit és szabályait, a szociálisprobléma-megoldás képességét. E
folyamatban a gyerekek kognitív, szociális, érzelmi készségei és képességei egyaránt
fejlődnek, egymás működését kiegészítve és erősítve, aminek eredményeként kialakul
a hatékony szociális viselkedés."
Ezeknek a szociális és érzelmi készségeknek az elsajátítása jellemzően informá¬
lis tanulás keretében történik, de éppen ezért kulcsfontosságú annak belátása,
hogy tudatos és rendszerszerű fejlesztésükre az olyan nem formális tanulási
folyamatokban nyílik lehetőség, mint amilyen a színházi nevelés. A szociális és
az érzelmi fejlődésben meghatározó faktorok az önismeret és éntudatosság, az
önmenedzselés, a társas tudatosság, a társas készségek és a felelős döntéshozatal;
a javasolt módszerek közé pedig a modellnyújtás, a problémamegoldás, a meg¬
erősítés, a szerepjáték és a történetek megbeszélése tartoznak."
Miközben az iskola világában és annak környékén zajl6 dramapedagégiai mun¬
ka lehetőségeiről több mint négy évtizede állnak rendelkezésre magyar nyelvű
szakmai anyagok," a színházi nevelés módszertani szakirodalma sokáig csak
néhány fordításból állt. Ebben hoztak fordulatot az utóbbi időben a magyaror¬
szági színházi nevelési, illetve színházpedagógiai tevékenységeket elméleti kere¬
tezésben bemutató doktori disszertációk, ? de nagy számban születtek a külön¬
16 Zsolnai Anikó — Rácz Anna — Rácz Kata: Szociális és érzelmi tanulás az iskolában, Iskolakultúra,
XXV. evf., 2015/10, 60.
# Uo., 66.
18 Itt és most csak a legfontosabb irányzatokat megjelenítő egy-egy munkára hivatkozva: Kaposi
László (szerk.): Drámafoglalkozások, Budapest, II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft.
— Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2013; Gabnai: Drámajátékok; Eck Júlia: Drámajáték a
középiskolai irodalomórán, Budapest, Protea, 2015; Bethlenfalvy Ádám: Dráma a tanteremben.
Történetek cselekvő feldolgozása, Budapest, KRE-LHarmattan, 2020; Pap Gábor Papesz: A
dramatikus zene felfedezése, Budapest, Selinunte, 2022.
Sebők Borbála: A színházi nevelés dramaturgiája. Dramaturgiai kérdések a Káva Színházi Ne¬
velési Műhely négy előadása kapcsán, doktori disszertáció, Budapest, Színház- és Filmművésze¬
ti Egyetem, 2013. https://archiv.szfe.hu/doktori-dolgozat/sebok-borbala/ (Letöltés: 2024. már¬
cius 24.); Róbert Júlia: A TIE előadás dramaturgiai sajátosságai, DLA disszertáció (2018), in
Golden Dániel (szerk.): A részvételi színházi nevelés módszertana, Budapest, Színház- és Film¬
művészeti Egyetem, 2021, 13-83; Honti György: Beavató színház, PhD-disszertáció, Budapest,
ELTE Pedagögiai es Pszicholögiai Kar, 2019. https://ppk.elte.hu/dstore/document/167/Honti_
Gyorgy. disszertacio.pdf.pdf (Letöltés: 2024. március 23.); Neudold Júlia: A kőszínház mint kö¬
zösségi tér. Művészetközvetítés és kapcsolódás a városhoz, doktori értekezés, Budapest, Színház¬
és Filmművészeti Egyetem, 2019. https://archiv.szfe.hu/doktori-dolgozat/neudold-julia-marta-dla/