OCR
TÉNYEK ÉS KÖVETKEZTETÉSEK a szerepjáték, a dráma és a játék című alfejezet? szerint ezek ,olyan oktatási módszerek, amelyekben a tanulók tapasztalati tanulás révén fogalmakat, eseményeket, jelenségeket sajátítanak el, tevékenységeket gyakorolnak be".? Az értelmezés legtágabb keretét itt a felsorolás első tagja adja (nyilván nem függetlenül az elmúlt évtizedek alapvető mediális átalakulásaitól), amennyiben a szimuláció meghatározása szerint , a fizikai vagy társadalmi valóság bizonyos elemeit elvonatkoztatja oly módon, hogy a tanulók ezekkel kapcsolatba léphetnek és a szimulált valóság részeseivé válhatnak"." Míg a felsorolás másik végén található játék (game) , olyan vetélkedő, amelyben bizonyos előre meghatározott szabályok betartásával a győzelmet ügyesség, erő vagy szerencse segítségével lehet megszerezni", " addig a gép-ember szimulációval szembeállítva az ,ember-ember szimuláció" úgy tekint a tanulási helyzetre, mint amiben a résztvevők egymás számára testesítik meg a szimuláció tárgyát. Ebbe a keretbe illesztve jelenik meg a szerepjáték fogalma, majd továbbhaladva a drámajáték is: , A szerepjáték lehetőségeinek a komplexebb kihasználását biztosítja a dc$áma mint oktatási módszer, művészetpedagógiai módszeregyüttes, amelynek fókuszában a cselekvésen, elsősorban a dramatikus cselekvésen alapuló tanulás áll."? Végezetül a kézikönyv a drámajáték meghatározásakor Gabnai Katalint idézi, ? a különböző műfajokat pedig Takács Gábor nyomán sorolja fel.*4 A DRAMAPEDAGOGIAI SZEMLELET Az alkalmazott tanulásszervezési eljárások és tevékenységformak alapjan elkülöníthetjük azokat a színházi nevelési eseményeket, amelyek a dramapedagégia szemléletmódját és oktatási stratégiáját követik, azoktól, amelyek alapvetően a formális nevelésből ismert hagyományos, frontális stratégia szerint működnek." De vajon miben ragadható meg az a didaktikai többlet, amit a szimulációs eljárásként értelmezett drámajáték a tanulási folyamat résztvevői számára kínálni tud? 28 Falus-Szűcs (szerk.): A didaktika kezikönyve, 571-575. 29 Uo., 571. 30 Uo. 31 Uo., 574. 2 Uo., 573. 33 Gabnai Katalin: Drdmajdtékok. Bevezetés a drämapedagôgiäba, Budapest, Helikon, 2015. Takacs Gabor: A dramatikus tevékenység rendszerezése, in Lipták Ildikó (szerk.): Drémapedagógia a hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének szolgálatában, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 32—37. 35 Vö. Golden: Színház és nevelés, 83. w 4 +50 +