OCR
CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI... viszont eléggé szembetűnőek a változások. A tíz év különbséggel felvett adatok eltérése programszinten inkább kedvező trendeket, szervezeti szinten viszont inkább riasztó változásokat jelez. Miközben a színházi nevelési / színházpedagógiai programokat is műsoron tartó szervezetek száma összességében állandónak tűnhet, a részletesebb elemzés megmutatta, hogy a szereplők csaknem fele lecserélődött tíz év alatt. 48 szervezet felhagyott a színházi nevelési programok készítésével, egy részük végérvényesen megszűnt, vagy több éves hibernációra kényszerült. Helyükre 42 új szereplő érkezett, ezek között találunk újonnan alapított társulatokat és több évszázados múlttal rendelkező kőszínházakat egyaránt. Ha akár az előadóművészet, akár a tágabb kultúra vagy oktatás területeit nézzük, találunk ugyan megszűnőben és alakulóban lévő szervezeteket az elmúlt évtizedben, de ekkora mértékű fluktuáció nem jellemző. Egyszerre érvényesül a területen több hatás: a színházpedagógia szerencsés térnyerése a kőszínházakban, legalább két újabb , generáció" belépése a területre, ugyanakkor a finanszírozási és kultúrpolitikai változások következtében leginkább a kisebb, független szereplők fokozatos ellehetetlenülése. A területen megmaradó vagy újonnan belépő szervezetek szakmai tevékenységét illetően több szempont mentén is professzionalizálódást mutat a nagykép. A szakemberek száma enyhe mértékben növekedett, ebben minden bizonnyal kiemelten fontos szerepe van az elmúlt évtized során elinduló felsőfokú képzéseknek és az onnan kikerülő, újító szándékú fiatal szakembereknek. A szervezetek nagyobb mértékben aktívak a színházi nevelés és színházpedagógia egyéb területein is, különösen érdekes fejlemény a módszertani események (képzések, konferenciák, fesztiválok) számának növekedése. Üdvözlendő, hogy a szervezetek 3996-a tartja legalább a szándék szintjén fontosnak, hogy csatlakozzon a színházi nevelési és színházpedagógiai szervezetek együttműködéséhez, és ezáltal önkéntes vállalásokat tegyen szakmai tevékenységének minőségére vonatkozóan. Nem találtunk markáns változást az alapítás éve vagy az online jelenlét tekintetében, ahogyan a székhely szerinti eloszlásban sincsenek sajnos jelentős mozgások. A szervezetek többsége továbbra is elsődlegesen a fővároshoz kötődik, ugyanakkor a programok egy része könnyen utaztatható, és több szervezet beszámolójából tudjuk, hogy megnövekedett a vidéki turnék és a vidéki színházpedagógiai, közösségi színházi projektek száma. A jegyárak tekintetében az emelkedések csak az infláció miatt voltak szükségesek, mértékük nem magasabb vagy alacsonyabb ennél, annak ellenére sem, hogy az elérhető források fokozatos szűkülése mind nehezebb helyzetbe hoz számos társulatot. « 39 +