CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI...
A programok által kínált részvételi színházi formák
Tíz év elteltével egyetlen kérdés hozzáadásától eltekintve lehetőségünk volt
ugyanazon szempontok mentén rákérdezni a résztvevőknek kínált részvételi
szerepekre (a két adatfelvételt a 6. táblázat foglalja össze). Mindkét évben az
előre megadott lehetőségekből az alkotók többet is választhattak.
6. táblázat. A programok által kínált részvételi formák
az alkotók önmeghatározása szerint, 2013 és 2023.
; x 2013 2023
A résztvevők... % %
a központi problémáról gondolkodhatnak. nincs adat 88
beszélgetésben vehetnek részt. 94 80
helyzeteket eljätszhatnak, (meg)cselekedhetnek. 52 67
a történet alakulását vagy a karakterek cselekedeteit
A aa 37 46
befolyásolhatják.
rendezhetik egymást vagy az alkotókat. 30 29
Nagyon nagy változásokat ugyan nem látunk, de szembetűnő az egyértelmű
elmozdulás a beszélgetés felől a dramatikus formák irányába. Míg a beszélge¬
tésben való részvétel aránya csökkent tíz év alatt, addig két dramatikus részvé¬
teli forma (szerepbe lépés, a történet írása-alakítása) aránya növekedett, a ren¬
dezés lehetősége pedig szinte változatlanul fennáll a programok mintegy
harmadánál.
A 7. táblázat összefoglalja, hogyan változott tíz év alatt a programok tantervi
kapcsolódása. Az előre megadott lehetőségekből az alkotók többet is választhat¬
tak. Egy-egy program tantervi kapcsolódását univerzálisan csak a Nemzeti alap¬
tanterv és a kerettantervek mentén lehet megállapítani, ugyanakkor előfordulhat,
hogy egy-egy program egy-egy konkrét iskola helyi tantervéhez is kapcsolódik.
Ezekre az egyedi esetekre viszont nyilván nem tudtak kitérni a válaszadások.