OCR
CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI... 2,» üjragondoläsa is idöszerü. Bizonyos müfajok (a drämaöra, a „babaszinhäz” vagy a , művészetterápiás foglalkozás") korábbról is ismertek, és izgalmas kérdés, hogy ezek a színházi nevelési / színházpedagógiai program részei-e, vagy inkább a tágabb színházi nevelés és színházpedagógia körébe tartoznak. Más műfajok esetében nehéz megmondani, hogy új kísérletekről, saját brandr6l vagy akar születőben lévő új műfajról van-e szó - ilyen a színházi kalandjáték, storytelling est, bábszínházi játszótér, városi túra, színházi nyomozás (drámajátékkal / interaktív színházzal / cirkuszpedagógiával), interaktív szabadulószínházi játék, interaktív digitális színházi előadás. 2013-ban a forma alapján történő kategorizálás mellett és az összes megfigyelt programot áttekintve javaslatot tettünk a fő pedagógiai cél mentén történő kategorizálásra is. Ezt a javaslatot is átvette a szinhazineveles.hu, így arról is van adatunk 2023-ban, hogy az alkotók hova sorolják programjaikat azok fő pedagógiai célja mentén (4. táblázat). 4. táblázat. A programok fő pedagógiai célja az alkotók önmeghatározása szerint, 2023. Fő pedagógiai cél ee Emberi/társadalmi kérdéseket felvető 65 Beavató 11 Készségfejlesztő 9 Ismeretátadó 8 Prevenciós célú 7 Láthatóan a programok mintegy kétharmadát emberi/társadalmi kérdéseket felvetőként definiálják az alkotók, a másik négy opció pár százalék eltéréssel nagyjából egyenletesen oszlik el. Megemlítésre érdemes, hogy a válaszadók valamennyi programot képesek voltak ebbe az öt kategóriába besorolni, holott ez nem volt számukra kötelező. Vagyis ez az öt kategória, miközben biztosan számos ponton vitatható és revízióra szorul, még mindig képes átfogóbb csoportokba rendezni a programokat. A programok témája 2013-ból csak kvalitatív összesítésünk van a programok témáira vonatkozóan, és az akkor beazonosított, visszatérő témák alapján ajánlottunk meg 2023-ban lehetőségeket a válaszadóknak (5. táblázat). Az előre megadott lehetőségekből « 35 6