CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI...
üjragondoläsa is idöszerü. Bizonyos müfajok (a drämaöra, a „babaszinhäz” vagy
a , művészetterápiás foglalkozás") korábbról is ismertek, és izgalmas kérdés, hogy
ezek a színházi nevelési / színházpedagógiai program részei-e, vagy inkább a
tágabb színházi nevelés és színházpedagógia körébe tartoznak. Más műfajok
esetében nehéz megmondani, hogy új kísérletekről, saját brandr6l vagy akar
születőben lévő új műfajról van-e szó - ilyen a színházi kalandjáték, storytelling
est, bábszínházi játszótér, városi túra, színházi nyomozás (drámajátékkal / in¬
teraktív színházzal / cirkuszpedagógiával), interaktív szabadulószínházi játék,
interaktív digitális színházi előadás.
2013-ban a forma alapján történő kategorizálás mellett és az összes megfigyelt
programot áttekintve javaslatot tettünk a fő pedagógiai cél mentén történő ka¬
tegorizálásra is. Ezt a javaslatot is átvette a szinhazineveles.hu, így arról is van
adatunk 2023-ban, hogy az alkotók hova sorolják programjaikat azok fő peda¬
gógiai célja mentén (4. táblázat).
4. táblázat. A programok fő pedagógiai célja az alkotók önmeghatározása szerint, 2023.
Fő pedagógiai cél ee
Emberi/társadalmi kérdéseket felvető 65
Beavató 11
Készségfejlesztő 9
Ismeretátadó 8
Prevenciós célú 7
Láthatóan a programok mintegy kétharmadát emberi/társadalmi kérdéseket
felvetőként definiálják az alkotók, a másik négy opció pár százalék eltéréssel
nagyjából egyenletesen oszlik el. Megemlítésre érdemes, hogy a válaszadók va¬
lamennyi programot képesek voltak ebbe az öt kategóriába besorolni, holott ez
nem volt számukra kötelező. Vagyis ez az öt kategória, miközben biztosan számos
ponton vitatható és revízióra szorul, még mindig képes átfogóbb csoportokba
rendezni a programokat.
2013-ból csak kvalitatív összesítésünk van a programok témáira vonatkozóan,
és az akkor beazonosított, visszatérő témák alapján ajánlottunk meg 2023-ban
lehetőségeket a válaszadóknak (5. táblázat). Az előre megadott lehetőségekből