OCR
TÉNYEK ÉS KÖVETKEZTETÉSEK aktív programjuk volt, amiből a kézikönyvben 172-t mutattunk be részletesen, tehát úgy tűnik, hogy az elérhető programok számában radikális növekedés nem történt. A soron következő 2023-as elemzések csak a szinhazineveles.hu adatbázisában az adatexport időpontjában megtalálható 231 aktív programra vonatkoznak. A résztvevők életkora A programok alkotóit megkértük arra, hogy jelezzék, milyen életkorú közönség számára ajánlják programjaikat. Az adatot iskolai évfolyamban kellett rögzíteni (1-13. évfolyam); az óvodai és a felnőtt korosztály külön kategóriaként volt megjelölhető. A 2. ábra az alsó korhatárt mutatja, vagyis azt az évfolyamot, amikortól egy-egy program már ajánlható az alkotók szerint. 70 60 50 40 30 20 10 0 óvoda 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 felnőtt nem adta meg 2. ábra. A legalacsonyabb évfolyam, amelynek a színházi nevelési / színházpedagógiai programok ajánlhatók az alkotók szerint (x: évfolyam, y: program db). Összesen 198 programnál hatéroztak meg minimum—maximum korosztályt az alkotók. (Ahol ez nem történt meg, vélhetően azok a programok sem alkalmasak mindenki számára óvodáskortól felnőttkorig, egyszerűen csak hiányos válaszadásról lehet szó.) Ezeknek a programoknak csak a 696-a, összesen 13 program készült az óvodás korosztály számára (is). Ugyanakkor a programok több mint fele, 101 program a középiskolás vagy az annál idősebb korosztályt célozza. Tíz évvel ezelőtt szinte teljesen azonos arányokat tapasztaltunk, és az akkori észrevételeink most is megállják a helyüket. Az óvodás, kisiskolás, kiskamasz korosztály számára vélhetően nagyobb kihívás programot készíteni, mert ehhez ezen korosztályok évfolyami sajátosságainak pontosabb ismerete, vagyis fejlődéslélektani háttértudás is szükséges. Ezzel szemben a középiskolások már közelebb vannak a felnőttkorhoz, és bizonyosan több alkotó véli úgy, hogy akár .32 +