TÉNYEK ÉS KÖVETKEZTETÉSEK
aktív programjuk volt, amiből a kézikönyvben 172-t mutattunk be részletesen,
tehát úgy tűnik, hogy az elérhető programok számában radikális növekedés nem
történt. A soron következő 2023-as elemzések csak a szinhazineveles.hu adatbá¬
zisában az adatexport időpontjában megtalálható 231 aktív programra vonat¬
koznak.
A programok alkotóit megkértük arra, hogy jelezzék, milyen életkorú közönség
számára ajánlják programjaikat. Az adatot iskolai évfolyamban kellett rögzíteni
(1-13. évfolyam); az óvodai és a felnőtt korosztály külön kategóriaként volt meg¬
jelölhető. A 2. ábra az alsó korhatárt mutatja, vagyis azt az évfolyamot, amikor¬
tól egy-egy program már ajánlható az alkotók szerint.
0
óvoda 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 felnőtt nem adta
meg
2. ábra. A legalacsonyabb évfolyam, amelynek a színházi nevelési / színházpedagógiai
programok ajánlhatók az alkotók szerint (x: évfolyam, y: program db).
Összesen 198 programnál hatéroztak meg minimum—maximum korosztályt az
alkotók. (Ahol ez nem történt meg, vélhetően azok a programok sem alkalmasak
mindenki számára óvodáskortól felnőttkorig, egyszerűen csak hiányos válasz¬
adásról lehet szó.) Ezeknek a programoknak csak a 696-a, összesen 13 program
készült az óvodás korosztály számára (is). Ugyanakkor a programok több mint
fele, 101 program a középiskolás vagy az annál idősebb korosztályt célozza.
Tíz évvel ezelőtt szinte teljesen azonos arányokat tapasztaltunk, és az akkori
észrevételeink most is megállják a helyüket. Az óvodás, kisiskolás, kiskamasz
korosztály számára vélhetően nagyobb kihívás programot készíteni, mert ehhez
ezen korosztályok évfolyami sajátosságainak pontosabb ismerete, vagyis
fejlődéslélektani háttértudás is szükséges. Ezzel szemben a középiskolások már
közelebb vannak a felnőttkorhoz, és bizonyosan több alkotó véli úgy, hogy akár