A tíz évvel ezelőtti kutatás során alapvetően változtatta meg a gondolkodásun¬
kat a hazai színházi nevelési szcénáról az az összesítés, hogy a 2011/12-es évad¬
ban a szervezetek önbevallásai alapján összesen 1869 színházi nevelési alkalom
során közel százezer gyereket értek el a társulatok, akik mintegy ezer iskolából
jöttek. Addig az egymástól nagyrészt elszigetelten dolgozó társulatok és szak¬
emberek inkább marginálisnak élték meg munkájukat, ezek a számok azonban
megmutatták, hogy nem csak párszáz osztályt érintenek ezek a tevékenységek.
Igaz, a köznevelésben (óvoda, általános iskola, középiskola) érintett másfélmillió
gyermek közel sem mindegyike vesz sajnos részt legalább egy színházi nevelési
/ színházpedagógiai programon." Ebből a szempontból is izgalmas az az adat,
mely szerint a 2022/23-as évadban a programok száma radikálisan: 1869-ről
3965 alkalomra nőtt, ugyanakkor az elért gyerekek számában nincs ekkora nö¬
vekedés (kb. 105000 fő). A kontraszelekció okán fontos megjegyezni, hogy a
társulatok továbbra is kb. csak ezer iskolában jártak. (Bár az önbevallások ösz¬
szesen 1299 iskolát említenek, vélhetően számos átfedés is lehet, hiszen ugyan¬
azok az iskolák több társulat összesítésében is megjelennek, ha az iskola több
szervezetnél is részt vett programokon.) Összehasonlításképpen: 2021-ben
Magyarországon az Eurydice adatbázisa szerint összesen 4385 iskola működött
(beleértve az általános- és szakiskolákat, valamint a gimnáziumokat is), továbbá
44.65 óvoda." Úgy tűnik, hogy egy évtizeddel később is elmondható, hogy a
színházi nevelési programok az iskolák alig egynegyedét, egy szűkebb, elkötele¬
zett szegmensét tudják csak megszólítani.
Tíz évvel ezelőtt több színház is beszámolt egyszerre több száz gyerek rész¬
vételével zajló programokról, ezek jellemzően az egész nézőteret 20-30 osztály¬
lyal megtöltő, nagyrészt egy-két kvázi nyitott interakcióval dolgozó vagy felké¬
szítő beszélgetésekkel társított előadások voltak. Mivel 2023-ban több mint
kétszer annyi alkalmon kb. ugyanannyi gyereket értek el a programok, mindez
arra enged következtetni, hogy az elmúlt évtizedben sokkal több kislétszámú,
egy-egy osztályt célzó program készült, ami a szakmai standardoknak is sokkal
inkább megfelel.
Ezt támasztják alá a programok célcsoportjára vonatkozó adatok is: az összesen
231 aktív programból 46 (azaz körülbelül 209) volt csak nyitott bárki számára,
aki jegyet váltott rá. Ezzel párhuzamosan 185 program (mintegy 8096) egy-egy