Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000134/0000

Színházpedagógiai körkép

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bethlenfalvy Ádám, Cziboly Ádám, Gemza Melinda, Golden Dániel, Kiss Gabriella, Szemessy Kinga, Végvári Viktória
Title (EN)
Educational Theatre Cyclorama
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000134/0023
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 24 [24]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000134/0023

OCR

TÉNYEK ÉS KÖVETKEZTETÉSEK hiányának jele. Végül az sem kizárható, hogy ugyan műsoron tartanak még ilyen programokat, de nem kívántak erről a kutatás keretében adatot szolgáltatni. A ,túlélők" között a terület meghatározó , derékhadát" találjuk: ezek egyik csoportja a több évtizede stabilan működő színházi nevelési társulatok, mint a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és a Káva Kulturális Műhely, illetve az elmúlt két évtizedben megerősödött olyan társulatok, mint a Nyitott Kör Egyesület, a RÉV Színház vagy az Escargo Hajója Színházi és Nevelési Szövetkezet. A színházpedagógiai szcénának számos olyan megkerülhetetlen kőszínházi szereplője van, amelyek már tíz éve is aktívan készítettek programokat, például a Katona József Színház, az Örkény Színház, a Kolibri Színház, a Budapest Bábszínház, a Csokonai Nemzeti Színház, a Trafó vagy a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház. Az évtizedes hagyományokhoz komoly építkezés és megerősödés társult valamennyi említett helyszínen: az elmúlt tíz év során mindenhol szignifikánsan kibővült és markánsabbá vált a színházpedagógiai tevékenység, mára mindegyik intézményben több képzett szakembert főállásban (bár gyakran hivatalosan más munkakörben) alkalmazó, önálló színházpedagógiai műhelyek működnek. Ennek megemlítése azért is fontos, mert még tíz évvel ezelőtt sem volt ez ennyire magától értetődő: ha volt is egy-egy intézménynek főállású színházpedagógusa, az is jobbára önállóan vagy alkalmi , külsős" segítséggel dolgozott. A színházpedagógia megerősödése az ügy „zäszlöshajöjanak” bizonyuló kőszínházaknak is köszönhető, akiknek a példája országszerte jelentős szektoriális hatásokkal bírt. Így új belépőként megjelentek olyan kőszínházak, amelyek csak az elmúlt tíz év során kezdtek színházi nevelési programok készítésébe. Ilyenek például a Nemzeti Színház, a Radnóti Színház, a Szegedi Nemzeti Színház, a Vígszínház, a Magyar Színház, a Vaskakas Bábszínház, a Weöres Sándor Színház, a Budaörsi Latinovits Színház, a Gózon Gyula Kamaraszínház, a Harlekin Bábszínház vagy a Pinceszínház -— ezek közül többen is pár év alatt a szakma élvonalába kerültek a tevékenységükkel. Határon túli színházak, mint például a Kolozsvári Állami Magyar Színház, a kassai Divadlo Thália Színház és a dunaszerdahelyi Vekker Műhely is bekapcsolódtak a színházi nevelési tevékenységbe. A területen folyó munka egyik legnagyobb eredménye, hogy megjelent a szakma ,Z generációja": "? , új" szereplők csoportja, amely magában foglalja pl. a (Bohócok 13 2009-ben a Káva Kulturális Műhely gondozásában elindult az a xszínház és pedagógiax fókuszú füzetsorozat, amelynek minden egyes kötete egyértelművé tett két dolgot: a színházi nevelésről csak interdiszciplinárisan és nagyon erőteljes szociológiai kutatások mentén érdemes beszélni; a szakma igényli saját gyakorlati tevékenységének elméleti reflexióját. 2010-ben a DICE Consortium publikálta annak a nemzetközi kvantitatív projektkutatásnak az eredményét, amely bebizonyította, hogy a dramapedagogia hogyan fejleszti a lisszaboni kulcskompetenciäkat és a demokra«226

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.33 MB
Permalink to jpg
022_000134/0023.jpg
Permalink to ocr
022_000134/0023.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu