HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI —
SZÍNHÁZI NEVELÉSI ÉS SZÍNHÁZPEDAGÓGIAI NAGYKÉP
EGY ÉVTIZED ALATT?
BEVEZETÉS
A kutatás kerete
A Károli Gáspár Református Egyetem Művészettudományi és Szabadbölcsésze¬
ti Intézetének Színházpedagógiai és Színházszociológiai Kutatócsoportja a 2022
szeptemberétől 2024 augusztusáig tartó projektjén belül két fő alprojekten dol¬
gozott. Az első alprojekt a színházpedagógia területére fókuszált: ennek első
fázisában egy átfogó, országos helyzetfelmérő kutatást végeztünk, hogy jobban
megértsük a jelenlegi színházi nevelési és színházpedagógiai gyakorlatok hely¬
zetét, természetét Magyarországon. Jelen tanulmány ennek a kutatásnak az
eredményeit foglalja össze. A projekt keretében frissült az a naprakész online
adatbázis is (www.szinhazineveles.hu), amely a kutatás alapját képező szerveze¬
ti- és programadatokat kereshető formában tartalmazza.
Tíz év a színházi nevelés kutatásában (2013—2023)
A projekt egy tíz évvel ezelőtti országos feltérképező kutatásra épül, és az adatfelvé¬
tel részben megismétli az ott feltett kérdéseket abból a célból, hogy megértsük,
milyen változások történtek a területen az elmúlt évtized során. A 2012/13-as szín¬
házi évad második felében Cziboly Ádám és Bethlenfalvy Ádám koordinációjával
megvalósuló deskriptív munka egységes szempontsor mentén mérte fel, milyen főbb
színházi nevelési gyakorlatok léteztek az akkori Magyarországon. Ezeket a progra¬
mokat a Színházi nevelési programok kézikönyvében összehasonlítható szempontok
mentén, közérthetően mutattuk be, egyrészt a szülőket, iskolákat, befogadó intéz¬
ményeket segítve a megfontolt választásban, másrészt a terület szakembereit támo¬
gatva abban, hogy széleskörű, átfogó képet kapjanak az akkori hazai helyzetről."
! Cziboly Ádám - Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve, Budapest,
LHarmattan, 2013, 238—239.