Az életvégi döntésekkel kapcsolatos jogi normák hátterében nem
csak morális diskurzusok nyomán kikristályosodott morális szem¬
pontok állnak, ezek sosem mentesek a jó élettel kapcsolatos etikai
elemektől - lásd Jürgen Habermas felfogását az alapjogok etikai imp¬
regnáltságáról -, tehát egy adott politikai közösségnek a jó életre
vonatkozó bizonyos értéktételezéseitől (Habermas 2009). Így példá¬
ul lehetséges az egyéni szabadságot és az életszentséget tételező elvek
összefüggéseinek olyan közösségi értelmezése, amely alapján az
asszisztált öngyilkosságot az adott társadalom inkább el tudja fogad¬
ni, mint az önkéntes eutanáziát, vagy éppen mindkettőt elutasítja.
A bírói jogértelmezésben is megjelennek ezek a szempontok. A nagy
figyelemmel kísért életvég-ügyek, illetve a meghozott döntések al¬
kalmasak arra, hogy a társadalomban morális és etikai diskurzuso¬
kat generáljanak, amelyek hosszú távon a jogi normák, vagy a jogér¬
telmezés változását is eredményezhetik. E szemlélet alapján - ahogy
Sándor Juditis kifejti — azt viszont mindenképpen kerülni kell, hogy
politikusok a saját értékszemléletük alapján beavatkozzanak az eu¬
tanáziával, az életvégi döntésekkel kapcsolatos kérdésekbe, mint
ahogy ezt tette John Ellis Bush kormányzóként a Terri Schiavo ügy¬
ben, vagy Berlusconi az Englaro-ügyben (Sándor 2011, 89-93).
5. AZ EMBERI MÉLTÓSÁG TISZTELETE ÉS AZ ÉLETVÉGI TERÁPIÁK
Az emberi méltóság tiszteletének elvén nyugvó gondolkodás szerint
az alapvető cél az élet utolsó periódusában a , saját meghalás? előse¬
gítése. Ez a , saját élet" részeként értelmezhető és annak biztosítását
jelenti, hogy az egyén emberhez méltó módon éljen élete utolsó pil¬
lanatáig, és emberhez méltó módon haljon meg. Az eutanázia, vagy
éppen az orvosilag asszisztált öngyilkosság bevezetése ugyan nem
ellentétes az emberi méltóság tiszteletének elvével, de célunk csak az
lehet, hogy a haldoklóknak olyan körülményeket, multidimenzioná¬
lis szemléletű életvégi gondozást biztosítsunk, hogy ezen lehetőségek
igénybevétele nélkül is megvalósítható legyen a , saját meghalás"
Ennek feltétele a halálhoz való viszonyunk átalakítása, a halál tabu¬
sításának feloldása.