Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Cím (EN)
End-of-Life Decisions
Tudományterület
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Sorozat
A bioetika kérdései
Tudományos besorolás
monográfia
022_000131/0018
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 19 [19]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000131/0018

OCR

|. Bevezetés. Halal és kultura \ 17 olyan játék- és dokumentumfilmek, amelyek a halál komoly szemléletének jegyében készülnek. Világszerte működnek halálkávéházak, amelyekben csoportosan lehet megvitatni a halállal kapcsolatos kérdéseket (erről is szó lesz még). Bizonyos országokban élénk közéleti polémiák folynak az életvégi döntések kérdéseiről, Magyarországon - ahogy az előszóban is említettük — 2023-ban, az ALS-betegségben szenvedő Karsai Dániel ügye kapcsán indult meg komolyabb társadalmi diskurzus. Korábbanis voltak olyan eutanázia-ügyek, amelyek felkavarták a magyar társadalmat. Említhető a Binder-ügy: 1993-ban Binder Györgyi végzett a súlyos, gyógyíthatatlan beteg, nagy szenvedéseket átélő tizenegy éves gyermekével, a gyermek kérésére. A 2000es évek legelején a Fekete Angyal-ügy keltett figyelmet (ezzel alaposabban foglalkozunk majd). A Karsai-ügy azonban eddig nem tapasztalt, széleskörű vitákat indított el. Természetesen attól, hogy egy államban bevezetik az eutanáziát és/vagy az asszisztált öngyilkosságot, még nem feltétlenül biztosított mindenki számára az emberhez méltó, jó halál. Ha egyáltalán beszélhetünk jó halálról. Geoffrey Scarre kortárs morálfilozófus szerint például a tiszta tudatállapot a halál közelében semmiképpen sem hozhat békés megnyugvást, nincs jó halál (Scarre 2012). Mások ezzel szemben úgy gondolják, hogy bizonyos feltételek, többek között a haldoklóval folytatott megfelelő kommunikáció mellett igenis lehetséges a jó, emberhez méltó halál (Chochinov 2014; Hegedűs 2017). Erről persze vitát lehet folytatni, de az biztos, hogy arra kell törekednünk, hogy minél inkább érvényesüljön az egyén autonómiája az életvégi döntések tekintetében is. Fontos, hogy legyenek valós döntési alternatívák, és például ne azért válassza a beteg az eutanáziát, mert úgy érzi, hogy természetes halál esetén méltatlan körülmények között kellene végigélnie élete utolsó időszakát. Egyértelmű, hogy az eutanázia bevezetésekor a hospice ellátást is fejleszteni kell. Ezekre a kérdésekre még visszatérünk, de most nézzünk meg röviden néhány, a halállal kapcsolatos filozófiai koncepciót.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1595 px
Kép magassága
2422 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
988.31 KB
Permalinkből jpg
022_000131/0018.jpg
Permalinkből OCR
022_000131/0018.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde