olyan játék- és dokumentumfilmek, amelyek a halál komoly szemlé¬
letének jegyében készülnek. Világszerte működnek halálkávéházak,
amelyekben csoportosan lehet megvitatni a halállal kapcsolatos kér¬
déseket (erről is szó lesz még). Bizonyos országokban élénk közéleti
polémiák folynak az életvégi döntések kérdéseiről, Magyarországon
- ahogy az előszóban is említettük — 2023-ban, az ALS-betegségben
szenvedő Karsai Dániel ügye kapcsán indult meg komolyabb társa¬
dalmi diskurzus. Korábbanis voltak olyan eutanázia-ügyek, amelyek
felkavarták a magyar társadalmat. Említhető a Binder-ügy: 1993-ban
Binder Györgyi végzett a súlyos, gyógyíthatatlan beteg, nagy szenve¬
déseket átélő tizenegy éves gyermekével, a gyermek kérésére. A 2000¬
es évek legelején a Fekete Angyal-ügy keltett figyelmet (ezzel alapo¬
sabban foglalkozunk majd). A Karsai-ügy azonban eddig nem
tapasztalt, széleskörű vitákat indított el.
Természetesen attól, hogy egy államban bevezetik az eutanáziát
és/vagy az asszisztált öngyilkosságot, még nem feltétlenül biztosított
mindenki számára az emberhez méltó, jó halál. Ha egyáltalán beszél¬
hetünk jó halálról. Geoffrey Scarre kortárs morálfilozófus szerint
például a tiszta tudatállapot a halál közelében semmiképpen sem
hozhat békés megnyugvást, nincs jó halál (Scarre 2012). Mások ezzel
szemben úgy gondolják, hogy bizonyos feltételek, többek között a
haldoklóval folytatott megfelelő kommunikáció mellett igenis lehet¬
séges a jó, emberhez méltó halál (Chochinov 2014; Hegedűs 2017).
Erről persze vitát lehet folytatni, de az biztos, hogy arra kell töreked¬
nünk, hogy minél inkább érvényesüljön az egyén autonómiája az
életvégi döntések tekintetében is. Fontos, hogy legyenek valós dön¬
tési alternatívák, és például ne azért válassza a beteg az eutanáziát,
mert úgy érzi, hogy természetes halál esetén méltatlan körülmények
között kellene végigélnie élete utolsó időszakát. Egyértelmű, hogy az
eutanázia bevezetésekor a hospice ellátást is fejleszteni kell. Ezekre a
kérdésekre még visszatérünk, de most nézzünk meg röviden néhány,
a halállal kapcsolatos filozófiai koncepciót.