OCR Output

86 / 3.ANŐK TESTÉNEK ÉS SZEXUALITÁSÁNAK MEDIKALIZÁCIÓJA

3.5. A SZEXUÁLIS DISZFUNKCIÓK ÉS A TARTÓS HÁZASSÁG

Soren Kierkegaard a Vagy- Vagy (1843) című művében a rá jellemző
irodalmi igényességgel írja körül a házasság esztétikai és etikai érvé¬
nyességével kapcsolatos meglátásait. A könyv Victor Eremita szerzői
álnév alatt jelent meg, amely nem valamilyen öncélú rejtőzködés,
hanem strukturális szükségszerűség. A mű felépítésében ugyanis
meghatározó az , esztétikai stádium" gyönyörcentrikus, érzéki zseni¬
alitást fókuszba helyező, és a pillanatnak szentelt életet megtagadó és
az általános érvényű igazságkereső , etikai stádium" szembenállása.
Az ezeket megjelenítő életfelfogások az esztétikai ,, A" és az etikai , B"
polemizálásán keresztül tárulnak elénk.

Kierkegaard számára a házasság tulajdonképpen nem más, mint
a szerelmi viszony etikai változata, tehát jóval több, mint puszta
formális intézmény. Sokkal inkább tekinthetjük , két etikai személy
kölcsönös felelössegvällaläson alapulö morälis kapcsolat[änak]”
(Ullmann 2010, 923). A siker Kierkegaard älläspontja szerint csakis
relatív lehet, hiszen az erkölcsi tökéletességgel járó élet meglehetősen
ritka, szinte lehetetlen. Bár esztétikai minőségében mindkét szerelem
értékes, a házastársi szerelem kvalitása az idő relációjában válik ért¬
hetővé, sőt, értékesebbé, mint a romantikus és esztétikai szerelem.
Kierkegaard kiemeli, hogy az esztétikai szép művészeti evolúciójában
is megfigyelhető a tér felől az idő irányába való elmozdulás. Az esz¬
tétikai szép a szobrászat tér-meghatározottságától elszakad, és az idő
irányába mozdul el: ezt teszi a festészet, akárcsak a zene, és ahogy
azt a szerző szerint (legalábbis ebben az értelemben) a művészeti
ágak hierarchiájának csúcsán álló költészet is. Utóbbi különlegessé¬
ge, hogy , nincs szüksége arra, hogy a pillanatra korlátozza önmagát
olyan értelemben, ahogy a festészet teszi, és nem is tűnik el nyom¬
talanul, úgy mint a zene" (Kierkegaard 2005, 555). Az esztétikai él¬
mény tehát annál gazdagabb, minél inkább képes az idő ábrázolásá¬
ra. Hogyan lehetséges egyszerre megélni és megvalósítani az
esztétika magasabb minőségét? Egyszerű tárgyilagossággal és , B"
gondolatait igen röviden kifejezve: házasodj meg és légy hűséges! Ez
azonban természetesen nem elegendő, így helyesebben járunk el, ha
Kierkegaard költészetével demonstráljuk azt, mit is jelent a ,,B” té¬