a medicina az idők kezdetétől fogva a tudományos felkészültségével
arányosan igyekezett az erekciós zavarokkal élők számára terápiás
alternatívákat nyújtani, valamint a , veszélyeztetett populációt" pre¬
venciós tanácsokkal ellátni. Így az állítás, miszerint az erektilis disz¬
funkció medikalizációjának története egybeesik a zavar tüneteinek
modernkori, orvosszakmai hitelesítésével, kissé félrevezető, mert
ezáltal könnyen azt gondolhatjuk, hogy az endokrinológia létrejötte
elôtt a potenciaproblémäk narrativäjänak jellegzetessége épp az volt,
hogy ezek nem orvosi narratívák voltak.
Az erekciós problémákról szóló első írásos feljegyzés az időszámí¬
tásunkat megelőző 18. századi Indiából származik, és Samshita of
Sushruta nevéhez fűződik. Ez a szöveg módszeresen leírta az impo¬
tencia, vagy modernkori terminológiát használva az erektilis diszfunk¬
ció állapotát. A kínai orvoslás és életfilozófia alapjául szolgáló Jin és
Jang elmélete is tartalmaz az impotenciával kapcsolatos feljegyzéseket.
Ebben egészen konkrétan szerepelnek olyan életkorhoz fűződő rizi¬
kófaktorok, melyek az akkori feltételezések szerint hajlamosíthatták a
férfiak szexuális diszfunkciójának kialakulását. A problémamentes
erekciót a fizikai értelemben vett egészség fontos elemének tartották,
és a , Jang rendellenességének" kifejezett tüneteként tekintettek az
impotenciära (Shah 2002, 434). Melampus alakján keresztül abban is
biztosak lehetünk, hogy az impotencia toposza a görög mitológiában
is megjelent. A mitikus hőst első sorban gyógyításai tették híressé,
melyek kiterjedtek a gyermekáldás elmaradásával és a férfiassággal
kapcsolatos problémák kezelésére is. A görög mitológia Phylacus tör¬
ténetén keresztül tárja elénk, milyen nagy hangsúlyt fektettek az antik
görög világban a szexuális diszfunkciók pszichologizáló megközelíté¬
sére. Az akkori felfogás ugyanis a probléma eredetét valamilyen gyer¬
mekkorból fennmaradó szexuális szorongással magyarázta." A pszi¬
chologizáló narratíva pedig az 1990-es évek végéig fenn is maradt.
Az impotencia biblikus szöveghelyeken is fellelhető. Az Ótesta¬
mentumban olvasható Sára és Ábrahám házasságát feldúló Ábimelek