összegyűjtsék a szexuális másság szegényes költészetének dokumen¬
tumait" (Foucault 1999, 65).
A homoszexuális, mint embertípus létrehozásának pontosabb meg¬
értéséhez Foucault genealógiai nézőpontjából további két kérdést kell
körüljárnunk, amiket a maszturbációról szóló diskurzus szabálysze¬
rűségeinek kapcsán is megtettünk:
(1) Melyek azok a társadalmi események, intézmények, nyelvek
vagy diskurzusok, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a homoszexu¬
alitás embertípusa kialakuljon?
(2) Melyek azok a társadalmi események, intézmények, nyelvek
vagy diskurzusok, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy bár a XIX.
században számos szexuális perverziót nyilvántartottak, mégis a
homoszexualitás lett az, amely ezek közül fennmaradt (McWorther
1994)?
Foucault válaszai két egyaránt fontos és párhuzamosan végbeme¬
nő változáshoz kapcsolódnak, amelyek együttesen segédkeztek a
szakrális felől a diszkurzív, medikalizált hatalmi irányba való átren¬
deződéshez. Első megközelítésben fontos tudnunk, hogy a XIX.
századi politikai erőtér erődemonstrációs célból elvárta, és számos
eszközzel facilitálta a népességnövekedést, ami mint fontos straté¬
giai kérdés, kollektív, intézményes (népesedéspolitikai) támogatást
élvezett akkor is (és élvez ma is). Foucault indoklásának második
tétele a biológia tudományán belül végbement konceptuális átala¬
kuláshoz kapcsolódik, amelynek során az organikus és inorganikus
létezők szembeállítását meghaladva létrejöhetett az életfogalom (or¬
ganizmus) szaktudományos, biológiai kategóriája. A szexualitásnak,
azon belül is ahomoszexualitásnak a medikalizációját vizsgáló szak¬
irodalomban két egymáshoz szervesen kapcsolódó szöveghellyel
szokás alátámasztani azt a folyamatot, amely végső soron elvezet
minket Foucault hatalomkoncepciójának kulcsfogalmához, amelyet
biohatalomnak nevez. Ezek közül az egyik rámutat arra a stratégiai
átalakulásra, aminek során a zsidókeresztény szexuáletika egyházi
keretek között a heteroszexualitást normalizáló mechanizmusát las¬
sanként kiegészítette az orvostudomány , szamaritánusi" jóakarata:
; Ilyenformán elmondhatjuk, hogy a halálba küldeni és az életben
hagyni ősi jogát hovatovább egy másik jog váltotta fel, az élni segí¬