20 / 2.AFERFIAK BIOLOGIAI ES SZEXUALIS SAJATOSSAGAINAK MEDIKALIZACIOJA...
tettem - M. E], olyan gyengeség kerített hatalmába, amely egyre csak
fokozódott. Reggel, amikor felkeltem [...] szédület fogott el. Végtagjaim
összes ízülete egy rázkódó csontvázéhoz hasonló zajt hallatott. Néhány
hónappal később [...] reggel, az ágyból kikelve, mindig vért köptem, és
az orromból is vér eredt, vagy folyékony, vagy részben alvadt formában.
Olyan idegrohamaim voltak, [utalás a hisztériával való komorbiditásá¬
ra - T. G.], amelyek nem tették lehetővé, hogy megmozdítsam karjaimat.
Sokszor szédültem, és néha fájt a szívem. A belőlem távozó vér mennyi¬
sége [...] egyre csak növekszik [és ráadásul egy kicsit náthás is vagyok!
- M. EJ" (Foucault 2020, 237).
Foucault archeológiai elemzésének tehát egyik legfontosabb ered¬
ménye, hogy rámutatott a repressziós hipotézis konceptuális hibáira.
Tévedés, hogy az orvos előtt feltárulkozó gyermek vagy éppen a
család, valamiféle általános csendet tört volna meg a XVIII. század¬
ban, inkább a nyelvi és módszertani eszköztár tökéletesítése történt.
A medikalizáció mint diszkurzív hatalom nem szabadította fel néma
titkolézäsai alél a modern társadalmakat, csak átkeretezte a feltárul¬
kozás alapkérdéseit: , hol és mikor tilos a nemiségről beszélni; pon¬
tosan hol, milyen beszédhelyzetekben és milyen társadalmi viszonyok
közepette" (Foucault 1999, 19).
Végső soron mi a célja a szexualitásról szóló , beszédre bujtogatás¬
nak"? Tekintsük át pontokba szedve mindazt, ami hozzásegít minket
annak megértéséhez, hogy miért a maszturbáció, majd egy szűk év¬
századdal később a homoszexualitás tematizálta a modern polgári
társadalmak diskurzusait, nem pedig a tyúkszem vagy az aranyér.
A szexualitás persze a tyúkszemnél (és az aranyérnél is) jóval izgal¬
masabb, ráadásul ősi tabuk és rituálék által meghatározott jelenség,
de ennél a nyilvánvaló kontrasztnál többről is szó van.
(a) A maszturbáció medikalizációja által kiépült megfigyelési
stratégia célja, hogy a hatalom a felvilágosító, egészségnevelő célza¬
tú beszédekkel mindenhol, és ennél is fontosabb, hogy mindenkor
jelen legyen. A generációk körforgása állandó pszichoszexuális fej¬
lődési dinamikájával predesztinálja azt, hogy az önkielégítés nagy
számban és időtlenül újra és újra ismétlődjön. Így, a közösség felé
közvetített cél, vagyis a ,probléma" mihamarabbi megszüntetése