OCR Output

Oktatásfejlesztési innováció és hálózatépítés a magyarországi felsőoktatásban

4.1.3 Közös irodalomgyűjtemény: módszertani
kézikönyvek, adaptálható jógyakorlatok

Az alábbiakban egy további együttműködési platformról adunk hírt, melynek során ha¬
zai oktatásfejlesztési egységek osztják meg egymással szakmai anyagaikat, adaptálható
jógyakorlataikat. A Google felhőtárhely felületén megosztott dokumentumot a 2023¬
as Oktatásinformatika a felsőoktatásban IV. - MI lesz veled, felsőoktatás? konferencia
kapcsán, a rendezvényen kialakított közös oktatásfejlesztési könyvstand felállításához
hoztuk létre. A felületen azóta is folyamatosan bővül a közreadott hazai jógyakorlatok
listája, ezekből szemezgetünk az alábbiakban. Az ily módon összegyűlt szakmai tar¬
talom közreadásának alapja, hogy a máshol bevált módszerek, megszerzett szakmai
ismeretek, kompetenciák könnyen adaptálhatóak — ez pedig bevált módja a hatékony
tudástranszfernek. A válogatás a jelenleg aktívan működő felsőoktatási módszertani
és oktatásinformatikai központok (vö. 1. sz. melléket) munkáira fókuszál, a teljesség
igénye nélkül.

A pedagógiai módszerek széleskörű ismerete alapvető fontosságú az intézmények
túlélése szempontjából, melyhez kapcsolódóan Bencéné és Schlichter (2022) így fogal¬
maznak:

„A felsőoktatásban olyan változások mennek végbe napjainkban, amire egyébként
több évtized alatt került volna csak sor. A működés, a túlélés feltétele a gyors reagálás,
alkalmazkodás, az adaptivitás lehet. Az oktatás adaptivitásának egyik elengedhetetlen
feltétele, hogy számos pedagógiai módszert ismerjünk és tudjunk alkalmazni a gya¬
korlatban. Az adott helyzetnek megfelelően tudjuk kiválasztani a leginkább megfelelő
oktatási módszert" (Bencéné Fekete g Schlichter Takács, 2022, 5).

Elsőként az egyes oktatásfejlesztési egységek módszertani ajánlásait, gyakorlati út¬
mutatóit mutatjuk be röviden. Míg korábban csak elvétve születtek ilyen jellegű munkák,
addig az utóbbi évtizedben ez megváltozni látszik: Párhuzamosan az oktatásfejlesztési
egységek számának növekedésével, sorra-másra jelennek meg az átfogó jellegű, vagy
egy-egy speciális témára fókuszáló felsőoktatási kézikönyvek. Jellemző, hogy függetle¬
nül a megjelentetés helyétől, olyan művekről van szó, amelyek a hazai egyetemi szféra
minden intézményében haszonnal forgathatók.

Az átfogó jellegű felsőoktatás-pedagógia kézikönyvek alapvető elméleti keretekből
indulnak ki, majd olyan lényegi elemeket tárgyalnak, mint például az oktatástervezés, a
mérés-értékelés, a kooperatív tanulásszervezés, az alternatív oktatási módszerek vagy a
digitális eszközhasználat (Bencéné Fekete & Schlichter Takacs, 2022; vo. Bencéné Fekete
& Schlichter-Takäcs, 2024; M. Korpics és mtsai., 2023; K6vecsesné Gési és mtsai., 2023).
Létrejött továbbá egy fogalomtár is, amely a felsőoktatáshoz kapcsolódó tanulás-tanítási
és kutatási folyamatok területén alkalmazott fogalmakat, szakkifejezéseket gyűjti egybe
(Bajnok és mtsai., 2021).

Más kézikönyvek valamely szűkebb, aktuálisan kiemelt figyelmet érdemlő pedagógiai
területre koncentrálnak, mint például a digitális pedagógia (Dombi és mtsai., 2022;
Dringó-Horváth Ida és mtsai., 2020; Kövecses dr. Gősi, 2018) vagy a tanulásközpontú

«77 +