OCR
Dringó-Horváth Ida Az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottsága az Akadémia tizenegy osztálya közül a II. Osztályba tartozik, az ott található nyolc tudományterületen belül pedig a neveléstudomány területén létrehozott tudományos testület. Az Osztály hivatalos honlapja" szerint — a többi MTA Osztályhoz hasonlóan - főként tudomänyos, tudomänypolitikai és tudományszervezési kérdésekben foglal állást. Véleményt nyilvánít az MTA kutatóintézeteinek és tanszéki kutatócsoportjainak munkájáról, figyelemmel kíséri, értékeli, valamint segíti az e területeken folyó tudományos tevékenységeket, továbbá kapcsolódó rendezvényeket is szervez. Mindemellett közreműködik az MTA doktora cím odaítélésében, kutatási pályázatokat véleményez, és javaslatokat tesz akadémiai díjakra és kitüntetésekre, valamint támogatja a kutatási területeihez kapcsolódó publikációkat, ápolja a nemzetközi tudományos kapcsolatokat, nemzetközi konferenciák szervezését. A Bizottság keretein belül jelenleg összesen 13 albizottság működik, a fent említett terület mellett megtalálható még az Andragógiai, a Didaktikai, a Doktori, a Drámapedagógiai, a Gyógypedagógiai, a Digitális Pedagógiai, a Kutatás-módszertani, a Nevelésszociológiai, a Neveléstörténeti, a Pedagógusképzési, a Szociálpedagógiai, a Szomatikus-nevelési és a Tantárgy-pedagógiai albizottság. Mindezek alapján jól látható, hogy egy fontos tudományos terület hiánypótlására került így sor Akadémiai körökben. A legfiatalabb, 2023-ban létrehozott Felsőoktatáspedagógiai Albizottság honlapjának tanúsága szerint a szerveződés kiemelt célja a hazai felsőoktatás-pedagógiai kutatások előremozdítása, elsődlegesen szakmai programok keretében (műhelyviták, konferenciák, kerekasztal-beszélgetések szervezése). Ennek során kiemelt figyelmet szentel a tagok által képviselt kutatóműhelyek és fejlesztő munkát végző központok együttműködésének, illetve a témához kapcsolódó, fiatal kutatók bevonásának. További fontos célként fogalmazódik meg az eredmények rendszeres publikálása és disszeminálása hazai és nemzetközi tudományos és szakmai fórumokon. Ennek érdekében már a megalakulás előkészítéseként egy hibrid előadássorozattal (Pedagógia — felsőfokon, hibrid előadássorozat 2021/2022), a hivatalos megalakulás óta pedig évente megrendezendő felsőoktatás-pedagógiai rendezvényekkel kíván hozzájárulni a terület szaktudományos tevékenységének célzott támogatásához". Az Osztály és az Albizottság által felvázoltak alapján elmondható, hogy a tudományos tevékenységek széles spektruma áll rendelkezésre a terület érdekképviselete, megjelenítése és támogatása számára. Jól látható tehát, hogy a felsőoktatási oktatásfejlesztés két újonnan alakult (MTA szakbizottság: 2023, MRK munkacsoport: 2024), rangos együttműködési hálózata több szempontból is kiegészíti, megfelelően támogatja egymás munkáját, melynek értelmében mind az elméleti, szaktudományos, mind pedig a gyakorlatorientált együttműködés, tapasztalatcsere megvalósulhat ezen a területen. 10 Az MTAIL Osztalyanak hivatalos honlapja: https://mta.hu/ii-osztaly/bemutatkozik-a-ii-osztaly-105606 1! A munkacsoporthoz kapcsolódó szakmai rendezvények: Felsöoktatäs-pedagögia Konferencia 2023 (2023. április 13.); Felsöoktatäs-pedagögiai kutatäsok &s fejlesztömunka az Uj feltételek között (2023. október 25.); Felsöoktatäs-Pedagögia Konferencia 2024 (2024. oktöber 11.). + 76°