tekinthetik ezeket. Tanulmányuk kutatóegyetemek körében, interjúalapú adatgyűjtés¬
sel vizsgálja, hogy valóban szükség van-e ilyen díjakra, és hogy milyen hatásai vannak
ezeknek az egyének fejlődésére és a szervezetek működésére.
Szintén jelentős befolyásoló tényezőnek mutatkozott a pályázati projekttámogatás
a Krétai Egyetem alulról építkező kezdeményezésénél, ahol az Oktatók Képzéséből
(Training of the Trainers — TotT) egy Tanítási és Tanulási Központ (Teaching and
Learning Centre — Training of the Trainers — CTL TotT) nőtte ki magát mindössze
négy év alatt. A folyamat katalizátoraként szolgált a 2021—2024-es görög oktatási mi¬
nisztérium által kínált személyzetfejlesztési program, valamint az Európai Unió ERAS¬
MUS+ COALITION kutatäsi projektje (Katsampoxaki-Hodgetts, 2023a). Ugyanigy a
helyi és a nemzetközi hálózati együttműködés szerepe is megjelenik egy nemzetközi
felsőoktatás-fejlesztési konferencia (Katsampoxaki-Hodgetts, 2023b) és egy nemzetközi
térképes hálózat létrehozásával (CTL-Map, vö. 4.2. fejezet). Mindkét példa jól haszno¬
sítható további, alulról induló, és rövid időn belül sikeres felsőoktatás-fejlesztési kez¬
deményezések során.
A nemzetközi gyakorlatról még bővebben tájékozódhatunk a Neisler (2023) által leírt
36 esettanulmányon keresztül, melyek mindegyike kitér olyan alapvető jellemzőkre,
mint a politikai és történeti háttér, küldetés, tevékenységi körök és kapcsolati hálók
vagy a hatékonyság és eredményesség értékelése, illetve a sikerek és kihívások, kudarcok
taglalása.
A hazai és nemzetközi felsőoktatás-fejlesztési egységek gyakorlatának részletes meg¬
ismerése megfelelő inspirációs alapot szolgáltathat a hazai kezdeményezések vagy köz¬
pontfejlesztések terén.