OCR
Dringó-Horváth Ida A kompetenciamérések mellett a Központ rendszeres időközönként, jellemzően évente végez különböző igényfelméréseket a képzésekhez (téma, forma, megfelelő időpontok stb.), illetve egyéb szolgáltatásokhoz kapcsolódóan (pl.: eszköz-, hardver- és szoftverigények, Moodle-fejlesztés stb.). Ezek eredményei azonban csak belső felhasználásra szolgálnak, publikációs tevékenység nélkül. Mindezen felmérések szolgáltatták — és szolgáltatják folyamatosan -— a fejlesztés tematikai irányaihoz és módszertani eszköztárához kapcsolódó háttérinformációt, kontextust, inspirációs anyagot. 3.1.2 Fejlesztés — Top down A fejlesztés legalapvetőbb eszközei a különböző információs és online közösségi platformok révén elérhető módszertani ajánlások, segédletek, tutorialok (B) szöveg, hang és vagy videófájl formájában. Főként újonnan beszerzett, vagy meglévő eszközök és alkalmazások frissítésekor, fejlesztésekor jellemző a funkciók bemutatása, ahol a technikai alapok taglalása mellett mindig megjelenik a módszertani ajánlás is. Az egység által kínált belső, formális képzések / whorkshopok (C) 2021-től érhetőek el. Kezdetben jellemzően 1x90 perces workshopok formájában kerültek meghirdetésre, célokhoz igazított képzési módban (személyes jelenlétű vagy online). A képzésrészvétel főként ajánlott formában zajlott, mely alól kivételt képezett a Bölcsészettudományi Kar, ahol a COVID19-járvány kiváltotta kényszerű távolléti oktatás során megmutatkozó digitális pedagógia jelentősége révén dékáni utasítás szintjén írták elő minden oktatói munkavállaló számára a félévenkénti egy kötelező oktatásinformatikai kurzusrészvételt. 2022-től az oktatásinformatikai továbbképzések formája részben megújult: megjelentek a célzottan, adott érdekcsoportoknak, pl. tanszéki, intézeti meghívásra fejlesztett workshopok (D), és részben ennek révén a hosszabb, 2x90 perces online, blended vagy személyes formában tartott képzések. Továbbá bevezetésre került a több szinten tartott fejlesztés: a fontosabb témákban kezdő és haladó szinten is indítottunk képzéseket. A Károli teljesítményértékelési rendszer (Károli TÉR) bevezetése révén hivatalosan is lehetővé vált az önfejlesztés bevonása az oktatói teljesítményértékelésbe, de ennek rögzítését kari hatáskörbe rendelték: az egyes karok egyénileg dönthettek a belső, formális képzések megjelenítéséről saját teljesítményértékelési adatlapjukon. 2023-tól egyre hangsúlyosabban jelentek meg a nem oktatói munkavállalóknak szánt fejlesztések (pl.: irodai szoftverek, konferenciaszervezés stb.), és elindultak a Központ kihelyezett, más egyetemeken meghívásra tartott képzései (pl. Debreceni Egyetem, Soproni Egyetem). Lényegi változás továbbá, hogy ettől az évtől kezdődően a képzésrészvétel regisztrációja és elismerése a Károli TÉR központi adatlapján található, és így immáron minden kar oktatóinak egyaránt beszámításra kerül a teljesítményértékelés során. 2024-től kezdődően a kurzuskínálat egy újabb elemmel bővült: az év közepétől elérhetőek az önjáró (self-paced) kurzusok, melyek hosszabb (3x90 perc), önállóan, saját munkatempóban, de az értékeléshez kapcsolódóan tutori támogatással végezhetőek. Ennek megfelelően az általánosan szokásos, 90 perces kurzusegység alapján időarányosan « 58 ¢