OCR
Dringó-Horváth Ida A nemzeti szakpolitikákban való nem/alig jelenik meg az megjelenés szintjei oktatásfejlesztés (Neisler, 2023) központi vezetővel és költségvetéssel, célzott munkacsoportokkal (Bodnár, 2024) Az oktatasfejlesztési egyéb alapfeladatu, az munka müködesi oktatasfejlesztést formajanak modelljei célfeladatként végz6 COTE AU személy(ek) Dringó-Horváth, jelen mű) az oktatók A tevékenységi és támogatása feladatkörök modeljei segédanyagok, tréningek, (Kozma, 2024, Se ee A Dringö-Horväth, jelen mü) önfejlesztö u kézésségek révén 14. ábra. Az oktatásfejlesztési egységek komplex, hierarchikus besorolási modellhaldézata, sajat szerkesztés Az egyetemi szervezeti struktúrában való megjelenésnél tapasztalható átfedésre (technológiai irányultság a konkrét szervezeti elhelyezkedés helyett) már az 1.2.-es fejezetbenis kitértünk. Mivel azonban a hazai kutatások erős technológiai fókuszt mutattak az oktatásfejlesztés területén, akomplex modellben meghagytuk a négy részre tagolást, a korábbi kiegészítő megjegyzés mellett. A működési formáknál megjelenítettük a 2024-es felmérésben tapasztaltakat is, vagyis azt, hogy sok intézményben az erre kijelölt, egyéb alapfeladattal rendelkező személyek vagy egységek célfeladat formájában látják el az oktatásfejlesztési feladatokat. Az utolsó dimenziónál pedig Kozma (2024) háromosztatú besorolását további négy elemmel egészítettük ki a hazai kutatási eredmények alapján előforduló legfőbb tevékenységi fókuszpontok alapján. Megjegyzendő továbbá, hogy ez a dimenzió nem gradálható: a többi szinttől eltérően itt nem jelenik meg valamiféle egyértelmű ,evolúció", vagy kevesebb-több skála, hanem az oktatásfejlesztés sokrétű tevékenységi irányultságát mutatja. Ennélfogva itt egyszerre több kategória is megjelenhet egy-egy oktatásfejlesztési egységnél, illetve a tevékenységek sora is folyamatosan bővíthető. Az így összeállított komplex modell-hálózat alapján akár konkrét szervezeti egységek besorolását is elvégezhetjük. Példának okáért álljon itt a könyv szerzője által vezetett egység, a KRE IKT Kutatóközpont (részletesen lásd 3. fejezet) besorolása: a központ i) egy olyan térségben működik, ahol az intézmények kisebb hányada rendelkezik oktatásfejlesztéssel (vö. Horváth, 2021), ii) az intézményi struktúrát tekintve központi szervezeti egységként, saját költségvetéssel, iii) önállóan, saját állománnyal működik, iv) tevékenysége pedig legfőképpen az oktatók támogatására irányul, kiegészülve a tanítás-tanulásra fókuszáló tudományos munkával és a (vezetői) stratégiai tanácsadással. + 50 +