egység vezetője jelezte, hogy egysége kínál belső, formális képzéseket, melyeket a kér¬
dőívben az alábbiak szerint definiáltunk: az intézmény munkavállalóinak az oktatáshoz,
kutatáshoz, oktatásadminisztrációhoz kapcsolódó módszertani, oktatásinformatikai
fejlesztése, kijelölt tanulási célok mentén (belső vagy külső erőforrás bevonásával). Az
ő válaszaik alapján jellemezzük a belső képzések megjelenési formáit, célcsoportjait,
témáit, valamint a részvétel elismerésének, ellentételezésének módjait.
Elsőként a képzéstípusokat vizsgáltuk, ahol a felsorolt lehetőségek közül az egység¬
vezetők 1—5-ig terjedö Likert-skälän (ahol 1=egyältalän nincs jelen, 5=hangsülyosan
jelen van) jelölték, mennyire hangsúlyos az adott forma megjelenése a kurzusszervezés
során (12. ábra):
Személyes Online Személyes Online Több- Aszinkron
workshopok workshopok képzési képzési alkalmas online
(1-3 óra) (1-3 órás) napok napok képzések képzés
(0,5-3 nap) (0,5-3 nap)
mBCE mBGE m@ BHF wBME mEKKE mELTE OTO me GDF mKRE
m MATE mMETU m MOME Edulab m MOME SFI u MTE u NJE m NKE mOE
mPE u PTE mSOE mSOTE u SZE u SSZHF
12. ábra. A hazai módszertani központok formális képzéskínálatában megjelenő képzésformák
és azok jelentősége intézményenként, saját szerkesztés, 2024
Az összpontszámok alapján leginkäbb a szemelyes workshopok (összpontszäm=92,4,
ätlag=4,2) es a szemelyes kepzesi napok (összpontszäm=79,2, ätlag=3,6) jellem¬
zik a kepzeskinälatot; a legkevesbe jellemző formák pedig az online képzési napok
(összpontszám-52,8, átlag—2,4), illetve az aszinkron online képzésre szolgáló önjáró,
vagy tutorält e-learning-kurzusok (összpontszäm=63,8, ätlag=2,9). Az intezmenyek
között a legnagyobb szöräs ez utöbbi területen mutatkozik (szöräs=1,9), valamint az
online kepzesi napok kurzusformänäl (szöräs=1,7); tehät ezen képzésformak bizonyos
egységeknél a képzések jelentős hányadát teszik ki, míg máshol csupán marginálisan
vagy egyáltalán nem jelennek meg. Érdekes, hogy míg egyes központok beszámolói
alapján (Dombi és mtsai., 2021; Dringé-Horvath & T. Nagy, 2024) a COVID19-pandémia
indukálta digitális képzéstartás után nehézséget okozott az oktaték ,visszacsalogatäsa”
a személyes tanulási térbe, összességében mégis a személyes képzéstartás tűnik jellem¬
zőbbnek. Az aszinkron, e-learning formájú továbbképzések alacsony arányát indokol¬
hatja, hogy ezek fejlesztése — minőségi e-learning anyagok esetében — igen költséges,