Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000124/0000

Oktatásfejlesztési innováció és hálózatépítés a magyarországi felsőoktatásban. Trendek, irányadó eredmények, adaptálható jógyakorlatok

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Dringó-Horváth Ida
Cím (EN)
Innovation and Networking for Educational Development in Hungarian Higher Education. Trends, key insights, and adaptable best practices
Tudományterület
Felsőoktatás / Higher education (12836), Oktatáspolitika / Education policy (12075), ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000124/0017
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 18 [18]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000124/0017

OCR

Dringó-Horváth Ida 1.2 FELSÖOKTATÄS-FEJLESZTES — FOGALMI HÄTTER ES TÖRTENET Az oktatók, kutatók és akadémiai támogatók saját munkakörükhöz kapcsolódó tudás- és kompetenciafejlesztésének egyetemen belüli deklarált színterei a különböző felsőoktatás-fejlesztési központok (FFK). Az angolszász szakirodalom többnyire a Centres for Teaching and Learning (CTL) néven emlegeti ezen szervezeti egységeket, de további, jellemzően használt angol terminusok a területen az Academic Development Unit, Teaching and Learning Center vagy a Centre for Teaching Excellence (Dósa és mtsai., 2024; Sebestyén és mtsai., 2024). A terminus magyar megfeleléjeként hasznalatos a Tanulás és Tanítástámogató Központ (Bodnár, 2024), az Oktatdsfejlesztési Központ (Sebestyén és mtsai., 2024) vagy a Felsőoktatás-fejlesztési Központ esetlegesen Módszertani Központ (Dósa és mtsai., 2024; Dringó-Horváth, 2023). De megjelennek a magyar kontextus jellemzőit előtérbe helyező és megjelenítő további kifejezések is (vö. 2. fejezet), mint az Oktatás- és Kutatásfejlesztő Módszertani Központ vagy Módszertani és Oktatásinformatikai Központ (Dringó-Horváth, 2023; Dringó-Horváth és mtsai., 2024; Dringö-Horväth & T. Nagy, 2023). Ez utóbbi elnevezés hazai központvezetők javaslatai alapjän, konszenzusos üton jött letre 2024-ben a Magyar Rektori Konferencia (MRK) munkacsoportjakent letrehozott hazai együttműködési hálózat elnevezésére (részletesen lásd 4.1.1. fejezet). A hatékony felsőoktatás-fejlesztést kezdetektől fogva a sokrétűség jellemzi, mely Beach (2016) történeti áttekintése alapján három fő dimenzióban valósul meg a gyakorlatban: s az oktatás, a tanulási- és tanítási folyamatok fejlesztése révén, s a személyes fejlődés, például az egyéni életpálya, karrierfejlesztés által és s a szervezeti fejlesztést támogató, flexibilis és hatékony tanulási környezet kialakításával. A terület komplexitására és vitatott jellegére mutat rá Geertsema (2021), aki egy nagy kutatóegyetem (National University of Singapore) felsőoktatás-fejlesztési központjának vezetőjeként reflektált egy évtizednyi munkára. A szakmai diszkussziót véleménye szerint olyan kérdések hatják át, mint hogy s, Vajon egy terület, egy tudományág, egy szakma, egy tantárgy vagy valami egyéb a megfelelő meghatározás; az oktatásfejlesztő munkakört akadémiai területként, és ennek megfelelően kutatási tevékenységgel kell elképzelni, vagy inkább támogató/adminisztratív jelleggel, kutatási elvárások nélkül; milyen kapcsolatrendszerben működjön: (1) részben az egyetemi felsővezetés felé irányulva, például az egyetemi irányelvek és stratégia megvalósításának támogatásával; (2) de egyben bizalmi kapcsolatot kiépítve az egyéni munkavállalók felé, kiszolgálva az oktatók és az oktatást támogató egyéb közösségek igényeit; és (3) milyen mértékben legyen az egyetemi oktatásfejlesztésnek a hallgatók felé irányuló tevékenysége" (Geertsema, 2021, 235—236, fordítás DeepL és a szerző). +16 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.32 MB
Permalinkből jpg
022_000124/0017.jpg
Permalinkből OCR
022_000124/0017.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde