OCR
ELŐSZÓ Az elmúlt években a felsőoktatási intézmények számára egyre fontosabbá vált a módszertani megújulás, az oktatásfejlesztés, melynek katalizátoraiként legfőképpen olyan stratégiai célok szolgáltak, mint a nemzetköziesítés, a fenntarthatóság, a tanulásközpontúság és inklúzió vagy a digitalizáció. Kiváltképp ez utóbbi erősödése az oktatási, a kutatási és az adminisztrációs folyamatokban előmozdította mind a technológiai környezet, mind pedig az egyetemi oktatók és akadémiai támogatók digitális (pedagógiai) kompetenciáinak fejlesztése. Az egyetemi rangsorok növekvő elvárásokat támasztanak az intézmények felé, ami szükségessé teszi a kapacitásfejlesztést. Mindezek hatására egyre több egyetemen jelentek meg a fenti folyamatokat komplex módon támogató szervezeti egységek, míg a korábban már működő módszertani és digitalizációs központok szerepe jelentősen megnövekedett, funkcióik kiszélesedtek. A kiadvány áttekintést nyújt erről az izgalmas, jelenleg is zajló folyamatról, részletesen bemutatva a magyarországi gyakorlatot. Példaként közeli bepillantást enged a Károli Gáspár Református Egyetem (KRE) Információs- és Kommunikációs Technológiák (IKT) Kutatóközpontjának gyakorlatába, de bemutatja a hazai és nemzetközi együttműködési lehetőségekre, a kapcsolódó értékelési és reflexiós keretrendszereket, illetve irányadó jógyakorlatokat. Az 1. fejezet — Felsőoktatási módszertani és oktatásfejlesztési központok — a felsőoktatási tudásmenedzsment elemeit tekinti át és bemutatja, milyen sok szálon kapcsolódik ezekhez az oktatásfejlesztési központok munkája, mely utóbbit az oktatók és az akadémiai támogatók saját munkakörükhöz kapcsolódó tudás- és kompetenciafejlesztésének egyetemen belüli deklarált színtereiként tartjuk számon. A fejezet legfőbb célja, hogy áttekintse a Felsőoktatásfejlesztési Központok (FFK) — angolul többnyire Centres for Teaching and Learning (CTL) -— emlegetett egységek fogalmi definícióját, valamint fejlődésük történetét. Kifejezetten a magyarországi központok, illetve a területen működő munkacsoportok, projektek létrejöttének, szerkezetének és funkcionalitásának részletes bemutatását Qe