Az elmúlt években a felsőoktatási intézmények számára egyre fontosabbá vált a mód¬
szertani megújulás, az oktatásfejlesztés, melynek katalizátoraiként legfőképpen olyan
stratégiai célok szolgáltak, mint a nemzetköziesítés, a fenntarthatóság, a tanulásköz¬
pontúság és inklúzió vagy a digitalizáció. Kiváltképp ez utóbbi erősödése az oktatási, a
kutatási és az adminisztrációs folyamatokban előmozdította mind a technológiai kör¬
nyezet, mind pedig az egyetemi oktatók és akadémiai támogatók digitális (pedagógiai)
kompetenciáinak fejlesztése. Az egyetemi rangsorok növekvő elvárásokat támasztanak
az intézmények felé, ami szükségessé teszi a kapacitásfejlesztést. Mindezek hatására
egyre több egyetemen jelentek meg a fenti folyamatokat komplex módon támogató szer¬
vezeti egységek, míg a korábban már működő módszertani és digitalizációs központok
szerepe jelentősen megnövekedett, funkcióik kiszélesedtek.
A kiadvány áttekintést nyújt erről az izgalmas, jelenleg is zajló folyamatról, részle¬
tesen bemutatva a magyarországi gyakorlatot. Példaként közeli bepillantást enged a
Károli Gáspár Református Egyetem (KRE) Információs- és Kommunikációs Techno¬
lógiák (IKT) Kutatóközpontjának gyakorlatába, de bemutatja a hazai és nemzetközi
együttműködési lehetőségekre, a kapcsolódó értékelési és reflexiós keretrendszereket,
illetve irányadó jógyakorlatokat.
Az 1. fejezet — Felsőoktatási módszertani és oktatásfejlesztési központok — a felsőok¬
tatási tudásmenedzsment elemeit tekinti át és bemutatja, milyen sok szálon kapcsolódik
ezekhez az oktatásfejlesztési központok munkája, mely utóbbit az oktatók és az akadé¬
miai támogatók saját munkakörükhöz kapcsolódó tudás- és kompetenciafejlesztésének
egyetemen belüli deklarált színtereiként tartjuk számon. A fejezet legfőbb célja, hogy
áttekintse a Felsőoktatásfejlesztési Központok (FFK) — angolul többnyire Centres for
Teaching and Learning (CTL) -— emlegetett egységek fogalmi definícióját, valamint fej¬
lődésük történetét.
Kifejezetten a magyarországi központok, illetve a területen működő munkacsopor¬
tok, projektek létrejöttének, szerkezetének és funkcionalitásának részletes bemutatását