(NÉMETH é. n.). Németh első tanítványainak egyike például, amikor Hidas
főorvos felhívta őt, hogy lenne-e kedve az új osztályon szocioterapeutaként
dolgozni, akkor kissé meghökkent: , hát ehhez se volt semmi fogalmam".
Pszichiátriai ápolói, valamint - a szomatikus rehabilitációs munkát segítő
- foglalkoztatói szakasszisztensi képzettsége és OORI-s gyakorlata viszont
volt, és teljes elkötelezettsége a gyógyító szakma iránt. Eleinte Németh Im¬
rével együtt csoportozott, és bár néha kétségbeesett, hogy ő nem fog tudni
így , rámenni a betegre", de nem adta fel, és a szocioterapeutai feladatkörhöz
illeszkedve zeneterápiát tanult - egész kis hangszerkészletet szereztek a bete¬
geknek, némelyikük a közös magnóhallgatáson kedvelte meg a komolyzenét
-, és nem volt rest karibi táncleckéket sem venni, mert azt gondolta, jól hasz¬
nosíthatja a páciensek között."" A Tündérhegy nővérei is főként a gyakorlat¬
ban tanulták meg, hogy mi a tennivaló egy analitikus szemléletű pszichote¬
rápiás osztályon. Ez alatt nem csupán a fehér köpeny elhagyását kell érteni,
hanem a sajátos viszonyulást a páciensekhez, a konkrét beavatkozás és az ér¬
telmezés lehetőségeit, de a hetenkénti szobacsoportok vezetését is. A pszicho¬
terápiás szemléletmód elsajátítása mellett fontos volt az is, hogy pszichiátriai
gyakorlattal is rendelkezzenek, amit két pszichiátriai testvérintézményben
végezhettek, cserébe a Hegyen is fogadtak tanulónővéreket.""? Az, hogy egy
lélektani osztály saját maga szervezte meg munkatársainak felkészítését, nem
számított különlegességnek: többek között a pécsiek, Ozsváth Károly vezeté¬
sével, pszichiátriai ápolói képzést indítottak (FEDELES 2019: 42).
Tündérhegy a teamtagok számára a folyamatos tanulást, továbbképzést
jelentette. Ennek csak egy része volt az erősen ajánlott pszichoanalitikus
képzés és sajátélmény, és egyéb terápiás irányzatokban történő képződés ¬
csoportterápia, pszichodráma, családterápia, egyeseknél viselkedésterápia.
Kezdetektől jelen volt a pszichoterapeuták között az egymástól történő ta¬
nulás, a kisebb tapasztalattal rendelkezők oktatása, szakmai vezetése, amely
bizonyos mértékben jellemző az egészségügyi intézményekre, hiszen a gyó¬
gyító munka jelentős része a gyakorlatban sajátítható el, azonban itt az át¬
lagos osztálynál több jutott ebből. A két osztályos részleg, illetve az ambu¬
lancia vezetőjének és személyzetének ellenőrzése mellett egyrészt rendszeres
szupervízióba vitték eseteiket egy, a másik részlegen dolgozó, tapasztaltabb
kollégához, aki nyomon követte eseteiket, és a minél adekvátabb terapeutai
működés érdekében a szükséges kérdésekkel, összefoglalásokkal, tanácsok¬
kal látta el őket. Másrészt a fiatalabb, újonnan felvett kolléga mellé a saját
részlegéről tutort osztottak, aki segítette a rendszer sajátosságainak megis¬