OCR Output

216 " ISKOLÁSKORÚ GYERMEKEK EGÉSZSÉGMAGATARTÁSA

és anyagi erőforrásokkal rendelkeznek, nagy segítséget nyújthatnak
a köznevelési intézmények egészségfejlesztési potenciájának kibontakoz¬
tatása terén. Feladatuk nem elsősorban az ellenőrzés vagy a központi
direktívák betartatása volna, hanem az iskolák segítése abban, hogy azok
korszerű egészségfejlesztési tervüket és tevékenységeiket a helyi igényekhez,
az érdekeltek szükségleteihez tudják igazítani.

A fentiekben jelzett feladatok végrehajtása mellett még szükséges hangsú¬
lyozni, hogy az eredményes iskolai egészségfejlesztési tevékenységnek elenged¬
hetetlen feltétele az oktatási, szociális és egészségügyi szakterületek partneri
együttműködése, melynek hatását a köznevelési intézményekben, a vonatkozó
iskolai politikák kialakításában és az iskola egészségfejlesztést támogató kapa¬
citásának bővülésében már viszonylag rövid időn belül érzékelni lehetne.

Környezeti stratégiák alkalmazása

Az elmúlt tizenöt év egyik meghatározó jelentőségű fejleménye a prevenció és
egészségfejlesztés terén annak a megközelítésnek az előtérbe kerülése, amelyik
az egyéni kompetenciák fejlesztése mellett - néhol azok helyett -— elsősorban
a problémás viselkedés kontextusát próbálja átalakítani olyan módon, hogy a
problematikus viselkedés kisebb eséllyel jelenjen meg (Burkhart et al, 2022).
A környezeti/kontextuális prevenció számos eszközt felhasznál, így a jogi sza¬
bályozást, a gazdasági ösztönző és büntető intézkedéseket, a hirdetési tevé¬
kenység szabályozását, valamint bizonyos intézményi politikák (iskolai, mun¬
kahelyi stb.) módszeres alkalmazását.

Az iskoláskorú gyermekek egészségmagatartásának és életesélyeinek javí¬
tása szempontjából két tényezőre hívjuk fel a figyelmet: a reklámtevékenység
szabályozására és az iskolai politikák jelentőségére. Néhány, az egészséges élet¬
mód szempontjából kritikus terület hatékonyabb szabályozása valóban fontos
volna. Mint azt jelentésünk részletesen bemutatja, az 5-11. évfolyamon tanuló
korosztály 4090-a volt már legalább egyszer részeg életében, több mint ötödük
pedig az elmúlt hónap során is. Noha az alkoholtermékek reklámozása átfogó
jelleggel és részletekbe menően szabályozott (2008. évi XLVIII. törvény, 2010.
évi CLXXXV. törvény), nem lehet kétséges, hogy a reklámok által küldött,
fogyasztásra buzdító üzenetek könnyen hozzáférhetőek a kritikus korban lévő
ifjúsági korosztály számára. Az alkoholtermékek reklámja, hasonlóan egyéb
árucikkek vagy szolgáltatások reklámjához, nem csak a konkrét árucikket
vagy szolgáltatást hirdetik, hanem ezen messze túlmutató módon egy élet¬