OCR Output

9. SZAKMAPOLITIKAI AJÁNLÁSOK " 215

lyek kielégítik fizikai, érzelmi, pszichoszociális és oktatási egészségügyi
szükségleteiket.
Az eredményesség érdekében az alábbi intézkedésekre van szükség:

, A teljes körű iskolai egészégfejlesztés eddigi gyakorlatának módszeres
áttekintése, az eredmények értékelése és a szerény eredmények hátterében
meghúzódó okok feltárása. Az egészségfejlesztési tevékenység köznevelési
intézményekben történő elterjesztése csupán rendeleti úton nem megvalósít¬
ható. Az eredményesség érdekében szükséges a teljes iskolára kiterjedő elkö¬
telezettség, partneri viszony kialakítása a tanári kar és a szülők között, vala¬
mint a beavatkozások folyamatos értékelése és monitorozása, ahogy ezt
a fent bemutatott, nemzetközileg elfogadott ajánlások is tükrözik.

« Noha az egeszsegfejlesztesi tevékenység csak rendeleti úton nem szabá¬
lyozható és nem biztosítható, annak gyakorlatba történő átültetéséhez
a jogszabályi környezetnek is támogató jellegűnek kell lennie. A jelenlegi
szabályozás egyes elemeiben valóban hozzájárul az egészségfejlesztés
iskolai szintű megvalósulásához, de az egyes elemek koherens rendszerbe
történő illesztését kevéssé biztosítja. Ezért szükséges a jelenleg érvényben
lévő jogszabályok ilyen szempontból történő áttekintése és szükség szerinti
kiigazítása (pl. Köznevelési törvény, Az iskola- és óvodapszichológusok fog¬
lalkoztatásával kapcsolatos jogszabályok, Az iskolai szociális segítők fog¬
lalkoztatásával kapcsolatos jogszabályok, A pedagógiai asszisztensek fog¬
lalkoztatásával kapcsolatos előírások).

. A legfontosabb dokumentum e tekintetben a Nemzeti Alaptanterv, melyben
az egészségfejlesztés elsősorban a testneveléshez kapcsolódóan és bizonyos
esetekben a biológia és/vagy a kémia területén jelenik meg. Ez a prezentá¬
ciós környezet rendkívül kedvezőtlen, ugyanis nem reflektál az egészség
bio-pszicho-szociális meghatározottságára, és csak erősíti azt a tévképzetet,
hogy az egészségmagatartás egyenlő a helyes táplálkozással, a testmozgással
és esetleg a szenvedélymagatartások elkerülésével. A szakirodalom ezzel az
egyoldalú és a felelősséget teljes mértékben az egyénre hárító megközelítés¬
sel szemben több mint három évtizede hangsúlyozza az egészség társadalmi
meghatározottságát, a társadalmi egyenlőtlenségeknek az egészség és élet¬
esélyek terén megmutatkozó jelentőségét. Elengedhetetlen ennek a korszerű
szemléletnek a beépítése meghatározó alapdokumentumokba.

. A teljes körű iskolai egészségfejlesztési tevékenység megfelelő finanszírozási
modelljének kidolgozása és a szükséges nagyságrendű források rendelke¬
zésre állásának biztosítása kulcsfontosságú.

. Szakmai módszertani támogató háttér megerősítése. Az egészségfejlesztési
irodák az eredeti elgondolást alapul véve, amennyiben megfelelő emberi