OCR Output

9. SZAKMAPOLITIKAI AJÁNLÁSOK " 213

Javasolt fejlesztési területek

. Pozitív iskolai tapasztalatok (tanári támogatás növelése, iskolai terhelés
csökkentése, bántalmazásmegelőzés, iskolán belüli strukturált és kötet¬
len szabadidő-eltöltési lehetőségek megteremtése és fenntartása);

- Tudatos médiafogyasztás elősegítése;

. Az egészséggel kapcsolatos ismeretek fejlesztése és az egészségéért aktívan
tevő állampolgár mint kompetencia beemelése a fontos oktatási témák közé;

. A család erejének hangsúlyozása, pozitív családi tapasztalatok elősegítése
(kommunikáció, támogatás);

. Egészséges táplálkozás, testmozgás elősegítése;

. Mentális egészségfejlesztés és mentális egészségügyi szolgáltatások fej¬
lesztése a fiatalok számára (iskolapszichológiai szolgálat, gyermek- és
ifjúságpszichológiai, pszichiátriai kapacitások növelése);

: Kockázati magatartások megelőzése, különös tekintettel az alkoholfo¬
gyasztásra, a pszichoaktív szerhasználatra és a viselkedési addikciókra
(problémás internethasználat, szerencsejáték-használat, videojáték-hasz¬
nálat) megelőzése;

« Megerösitö (empowering), a felelössegre, a kapcsolatokra, a keszsegekre
és a szexualitás örömszerző vonatkozásaira fókuszáló szexuális és pár¬
kapcsolati nevelés.

Amennyiben a fenti problématerületeken érdemi változást kívánunk elérni,
magas színvonalú, bizonyítékon alapuló beavatkozásokat kell megvalósítani
megfelelő színtereken. Az iskolai egészségfejlesztési programoknak mind a ter¬
vezése, mind a végrehajtása során kiemelt fontosságú, hogy ne csak a tanuló¬
kat, hanem a családokat, a szülőket, a pedagógusokat és más iskolai dolgozókat
is aktívan bevonjuk. Ennek célja, hogy a programok valós igényekre reagálja¬
nak, és hogy az elérni kívánt pozitív változások hosszú távon fenntarthatók
legyenek. A prevenciós és intervenciós programokon túl szükség van ezek mo¬
nitorozására, az iskolai programok folyamatos fejlesztésére, módszertani bá¬
zisok kialakítására is. Számos jelenséget nem tudunk egy keresztmetszeti ku¬
tatás keretein belül értelmezni, ezért szükség van olyan további vizsgálatokra
is, melyek kisebb mintán, kvalitatív és kvantitatív technikák ötvözésével segí¬
tik a jelenségek magyarázatát, az oki kapcsolatok feltárását.

Alapvető fontosságú, hogy az oktatási rendszer és a társadalom minden
ágazata együttműködjön az esélyegyenlőség és a támogató környezet biztosí¬
tása érdekében, hogy minden gyermek teljes mértékben kiaknázhassa a benne
rejlő lehetőségeket.