9. SZAKMAPOLITIKAI AJÁNLÁSOK " 211
lerészegedett tanulók aránya is, 4090, ami nagyon magasnak mondható
nemzetközi viszonylatban is. A dohányzás és alkoholfogyasztás a csök¬
kenő-stagnáló tendenciák ellenére fiataljaink - és a teljes társadalom ¬
egyik legkomolyabb egészséget kockáztató magatartási formája. A dro¬
gok közül 2022-ben a fiatalok leggyakrabban a marihuánát/hasist
próbálták ki, amit az alkohol és a gyógyszer együttes használata, vala¬
mint a gyógyszerhasználat követett az elterjedtségben. Ezeken a területe¬
ken sokkal intenzívebb iskolai prevenciós erőfeszítések és környezeti stra¬
tégiák (lásd alább) szükségesek. A passzív, elrettentés hangsúlyú, hatósági
személyek által tartott előadások helyett interaktív, viselkedéses készsé¬
gekre is kiterjedő komplex programokra és nemzeti stratégiákra lenne
szükség, amelyek támaszkodnak az elmúlt évek szakmai fejlesztéseire, és
bizonyíték alapú, eredményes, következményesen költséghatékony beavat¬
kozások megvalósítását teszik lehetővé (pl. Európai Prevenciós Kurriku¬
lum, Európai Drogprevenciós Minőségi Standardok, UNPLUGGED nem¬
zetközi értékelt drogprevenciós program általános iskola felső tagozata
számára, AAP program stb.). Tekintettel a legálisan használt gyógyszerek
(jellemzően a szülőknek receptre felírt altató, nyugtató készítmények)
visszaélésszerű használatából eredő önmérgezéses balesetek magas szá¬
mára, megfontolandó e készítmények szigorúbb ellenőrzése.
A 9-11. évfolyamon tanulók közel felének (4590-ának) volt már szexuális
kapcsolata életében. A szexuális kapcsolatot már létesített tanulók leg¬
gyakrabban 15 vagy 16 évesek voltak első szexuális kapcsolatuk idején,
26%-uknak pedig 14 évesen vagy annál fiatalabban volt az első szexuális
élménye. Ezek az adatok egyértelműen felhívják a figyelmünket arra, hogy
az iskolák alsó tagozatában meg kell kezdeni a szexuális nevelést, amely¬
ben szerepet kell kapnia az egyeni felelössegvallalasnak (pl. a fogamzasgät¬
lás és szexuális védekezés terén), a párkapcsolati készségek kialakításának
és a kölcsönös szexuális beleegyezés tudatosításának. A közhiedelemmel
ellentétben a szexuális nevelés nem fokozza a szexuális érdeklődést, és nem
hozza előrébb a szexuális élet kezdetét. Ellenkezőleg, a későbbi tudatosabb
szexuális viselkedéssel, nagyobb kapcsolati elégedettséggel és kevesebb ter¬
hességmegszakítással jár együtt.