OCR Output

206 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA

Az alábbiakban részletesebben áttekintjük a főbb változásokat több szem¬
pont együttes figyelembevételével:
. az adott egészségmagatartás milyen időbeli változásokat mutat, és ez
mennyiben felel meg a nemzetközi trendeknek,
. a változástól függetlenül nemzetközi viszonylatban hogyan állnak diákjaink,
. abszolút értékben mit jelent bizonyos magatartások kiterjedtsége.

Felhívjuk a figyelmet olyan változásokra is, amelyek sürgető beavatkozást igé¬
nyelnek, és amelyek rávilágítanak arra, hogy az egészségi állapotot nagyban
befolyásoló társas-társadalmi és kontextuális tényezők milyen jelentős szere¬
pet játszanak. Fontos szem előtt tartanunk, hogy az adatokat közvetlenül
a COVID-19-járvány után vettük fel, amely egyes területeken felnagyíthatta
a már létező problémákat.

Legfontosabb közösségek: a család, a barátok és az iskola

- Kiemeljiik azt a pozitiv elmozdulást, mely szerint - bár az iskolások éle¬
tét főként az édesanyák felügyelik - fokozatosan javul az édesapákkal,
nevelőapákkal történő kommunikáció is. Mindemellett a gyermekek
körülbelül negyede olyan családi környezetben nevelkedik, ahol a csa¬
ládi támogatás mértéke nem kielégítő, és a tanulók saját meglátása alap¬
ján nem kapják meg a maximális érzelmi támogatást és segítséget. Ezzel
szemben, de ettől nem függetlenül, a családok gazdasági teljesítőképes¬
sége és a szülők iskolázottsága folyamatosan növekszik, ami hosszú
távon pozitív hatással lehet a fiatalok egészségére és jólétére. Az adatok
kedvező változására építve érdemes lehet erősíteni a családi alapú preven¬
ciós intézkedéseket és kezdeményezéseket, melyek egyfelől támogathatják
a szülőket abban, hogy erősíthessék gyermeknevelési készségeiket, vala¬
mint a szülők közötti kommunikációt, másfelől pedig megcélozhatják
a teljes család egészségét és jóllétét, azáltal hogy segítik a családtagok
közötti kapcsolatok erősítését, a pozitív családi dinamikát és a gyermekek
fejlődését. Ugyanakkor továbbra is figyelemmel kell lennünk a hátrányos
helyzetű társadalmi csoportokra, ahol valószínűsíthetően a családi muta¬
tók rosszabbak, és akik körében speciális, a kockázatok felmérését és keze¬
lését előtérbe helyező, célzott családi-alapú beavatkozásokra van szükség.
Ezen a területen a szociális ellátórendszer képzett szakemberei kulcsfon¬
tosságú szerepet játszanak.