OCR
188 " ISKOLÁSKORÚ GYERMEKEK EGÉSZSÉGMAGATARTÁSA Énhatékonyság E témakörben a kutatásban valamennyi kérdés első alkalommal szerepelt, melyeket csak a 7-11. osztalyos tanulóknak tettük fel. @ kéRDÉSEK ) A következő kérdések arról szólnak, hogyan kezeled a dolgaidat. , Milyen gyakran találsz megoldást egy problémádra, ha elég komolyan próbálod? ) Milyen gyakran sikerül megvalósítanod azt, amit elhatározol? (Soha / Ritkán / Néha / Az idő legnagyobb részében /Mindig) Magas énhatékonyságnak tekintjük ,az idő legnagyobb részében" vagy a , mindig" válaszok jelölését. Összességében a diákok 67,396-a úgy érzi, hogy általában sikerül megoldást találnia a felmerülő problémákra. A magasabb évfolyamokra lépve egyre több tanuló érzi úgy, hogy hatékony problémamegoldó: 5. osztályban még csak 55,8%, mig 11. évfolyamon már 76,796. A fiúk és lányok közötti különbségek 5. osztályban még nem jelentősek, az idősebbeknél azonban rendre több fiú gondolja magát hatékonyabb problémamegoldónak, mint lány (8.23. ábra). 8.23. ÁBRA Magas énhatékonyságról (problémamegoldás) beszámoló tanulók arányai nem és évfolyam szerint (N — 6086) IN Fiúk IN Lányok 80,2 | 73,3 11* Az énhatékonyság másik, a tervek megvalósítására való képesség tekintetében némileg alacsonyabb az önmagukat hatékonynak észlelő diákok aránya: 59996. Nemi különbség csak a 9. évfolyamon látható. A magasabb évfolyamokra lépve több tanuló számol be magasabb énhatékonyságról, ugyanakkor a fiúk között 9. és 11. évfolyamon már nincs szignifikáns különbség (8.24. ábra). o o œ o 75,1 67,8 66,3 59,5 I : I 5. 7% 92 Evfolyam a © > S N o Magas énhatékonyságúak aránya (99) o