OCR Output

188 " ISKOLÁSKORÚ GYERMEKEK EGÉSZSÉGMAGATARTÁSA

Énhatékonyság

E témakörben a kutatásban valamennyi kérdés első alkalommal szerepelt, me¬
lyeket csak a 7-11. osztalyos tanulóknak tettük fel.

@ kéRDÉSEK

) A következő kérdések arról szólnak, hogyan kezeled a dolgaidat.
, Milyen gyakran találsz megoldást egy problémádra, ha elég komolyan próbálod?
) Milyen gyakran sikerül megvalósítanod azt, amit elhatározol? (Soha / Ritkán / Néha / Az idő
legnagyobb részében /Mindig)

Magas énhatékonyságnak tekintjük ,az idő legnagyobb részében" vagy
a , mindig" válaszok jelölését.

Összességében a diákok 67,396-a úgy érzi, hogy általában sikerül megol¬
dást találnia a felmerülő problémákra. A magasabb évfolyamokra lépve
egyre több tanuló érzi úgy, hogy hatékony problémamegoldó: 5. osztályban
még csak 55,8%, mig 11. évfolyamon már 76,796. A fiúk és lányok közötti
különbségek 5. osztályban még nem jelentősek, az idősebbeknél azonban
rendre több fiú gondolja magát hatékonyabb problémamegoldónak, mint
lány (8.23. ábra).

8.23. ÁBRA
Magas énhatékonyságról (problémamegoldás) beszámoló tanulók arányai
nem és évfolyam szerint (N — 6086)

IN Fiúk IN Lányok

80,2
| 73,3
11*

Az énhatékonyság másik, a tervek megvalósítására való képesség tekinteté¬
ben némileg alacsonyabb az önmagukat hatékonynak észlelő diákok aránya:
59996. Nemi különbség csak a 9. évfolyamon látható. A magasabb évfolya¬
mokra lépve több tanuló számol be magasabb énhatékonyságról, ugyan¬
akkor a fiúk között 9. és 11. évfolyamon már nincs szignifikáns különbség
(8.24. ábra).

o
o

œ
o

75,1 67,8

66,3
59,5
I : I
5. 7% 92

Evfolyam

a
©

>
S

N
o

Magas énhatékonyságúak
aránya (99)
o