OCR
184 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA 8.18. ABRA Hetente két vagy több tünetet tapasztaló 5-11. osztályos tanulók arányai nem szerint 2002-2022 között x —@— Össz — —m— Fiúk — —4— Lányok y 40 Legalább két gyakori tünet előfordulási aránya (90) 20 2002 2006 2010 2014 2018 2022 Vizsgálati év Szubjektív jóllét E témakörben valamennyi kérdés első alkalommal szerepelt a kutatásban. Az öttételes WHO-5 Jóllét Indexet (World Health Organization, 1998) használtuk mérőeszközként. @ kéRDÉSEK ) Kérjük, jelöld meg mind az öt állításnál azt, amelyik a legjobban illik arra, hogy hogyan érezted magad az elmúlt 2 hétben! , Vidámnak és jókedvűnek éreztem magam. > Nyugodtnak és ellazultnak éreztem magam. > Aktivnak és élénknek éreztem magam. » Ébredéskor frissnek és kipihentnek éreztem magam. > Anapjaim teli voltak szamomra érdekes dolgokkal. (Mindig / Az idé legnagyobb részében / Az időnek több mint a felében / Az időnek kevesebb mint a felében / Néha / Soha) A skála terjedelme 0-25 pont, ahol magasabb pontszám magasabb észlelt jóllétet jelent. A skálára vonatkozó belső konzisztenciát mérő Cronbach-alfa érték megfelelő, 0,87. A pontszámok kategóriákba rendezhetőek, ahol 0-7 pont depresszió kockázatára utal, 8-12 pont között lehangoltságról, zavart hangulatról, azaz rossz közérzetről, efölötti pontszámnál jó közérzetről beszélünk. Az index átlaga a teljes mintában 14,1 (SD — 5,8), a fiúké 15,6 (SD — 5,6) minden évfolyamon szignifikánsan magasabb, mint a lányoké 12,7 (SD = 5,7) (8.19. ábra). A magasabb évfolyamokra lépve a 9. osztályig nemi különbség nélkül szignifikánsan csökkennek az átlagértékek.