148 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA
A skála terjedelme 0-4 pont, ahol a magasabb érték súlyosabb használati
problémát jelent. (A , gyakran" válasz 1 pontot, a többi 0 pontot ér. A 4. és 5.
tételt összevontuk, mivel bármelyik megléte a WHO betegségkritériuma sze¬
rint funkcióromlást jelent. Így, ha bármelyikre , gyakran" a válasz, az 1 skála¬
pontot jelent.) A játékhasználati zavar kockázata 4 pont esetén állapítható
meg. A skálára vonatkozó belső konzisztenciát mérő Cronbach-alfa érték
megfelelő, 0,76.
A következő kérdések először szerepeltek a kutatásban.
) Sok videójátékban van lehetőség pénzért különböző virtuális javakat (pl. játékon belüli vir¬
tuális pénz, loot boxok, skinek, emote-ok, fegyverek stb.) vásárolni. Milyen gyakran fordult
elő az elmúlt év során, hogy pénzt költöttél ilyen dolgokra? (Soha / 1-2 napon / 3-5 napon /
6-9 napon / 10-19 napon / 20-29 napon / 30 vagy több napon)
) Tudnak-e róla a szüleid, ha ilyen virtuális javakat vásárolsz a videójátékozáshoz? (Nem, soha. /
Van, hogy igen, de előfordul, hogy nem. / Igen, mindig tudnak róla. / Soha nem vásárolok
virtuális javakat.)
A teljes mintán az egyes, gyakran jelenlévő problémás videójáték-használati
tünetek gyakorisága 4,690 (sikertelenül próbálta csökkenteni a játékkal töltött
időt) és 9,296 (játék annak ellenére, hogy tudatában volt, hogy ez rossz hatással
van az életére) között mozog. A fiatalok több mint hatoda (17,7%) számol be
legalább egy gyakran jelenlévő tünetről, míg a játékhasználati zavar rizikója
a tanulók 0,790-át érinti (7.25. ábra). A fiatalokra átlagosan 0,26 tünet gyakori
megléte jellemző (SD — 0,65).
7.25. ÁBRA
A 9-T1. osztályos tanulók problémás videójáték-használat
tüneteinek gyakorisága (N — 3361)
4tünetjelenlete 10,7
3tünetjelenlete 1,3
2 tünet jelenléte | ER}
1tünetjelenléte DM 12,5
Nincs jelen egy tinet sem | 32,3
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90
Tünetek gyakorisága (90)
A fiúk (22,390) gyakrabban számolnak be legalább egy tünet meglétéről, mint
a lányok (13,8%). (726. ábra). Ugyanakkor a két évfolyam között nem látható
jelentős különbség.